En in en ut - Så kommer du igång med vårrensningen

En in en ut - Så kommer du igång med vårrensningen

Våren är på ingång och för många är det en anledning till att städa och rensa både i garderober och förrådsutrymmen. Men ibland är det svårt att veta i vilken ände man ska börja. Vad många inte tänker på är hur stor yta som går åt till oanvända kläder och prylar och vad det i sin tur kostar.

Att spara på saker för att de kan komma till användning igen är nog ett resonemang som många känner igen. Enligt en undersökning som Tradera nyligen gjort säger varannan person att de har för mycket saker hemma, och hälften har minst 3 flyttlådor med prylar som inte används. Samma undersökning visar samtidigt att 37 procent känner sig fria utan för många saker. När vi sparar på oanvända saker handlar det i många fall om att man inte vet hur man ska komma igång med sin rensning.

– När vi rensar vill vi se resultat, så det bästa är att börja med de ställen där vi vistas mest. För att komma igång är det bästa sättet att dela upp alla prylar i kategorier, kläder för sig, för sig, papper i en hög och minnen i en annan. Därefter kan man inventera och sortera vidare i mindre kategorier som plaggtyp, säger Nina Strandberg, Ordningskonsult, iordning.

Nina menar också att oordning och sparande av oanvända saker ofta beror ofta på att man inte har tagit något beslut, så att ta ett beslut kan därför vara en god början.

– Strukturera kläder och prylar som inte används kontinuerligt och om du inte saknar det som varit undanlagt i ett år, då är det ok att göra sig av med säger Nina Strandberg, Ordningskonsult, iordning.

Vad kostar det att förvara dina prylar Många tänker inte på hur stor yta som går åt till oanvända saker, och beroende på var i landet man bor kan förvaringsytan vara värt en förmögenhet om man utgår från rådande kvadratmeterpriser. Bor man i storstäderna kan kvadratmeterpriserna vara över 100 000 kronor, vilket innebär att det kan vara dyrt att förvara sådant som man inte använder.

– Ett smart tips är att tänka en in en ut, när man köper något nytt får man göra sig av med något annat. På så sätt får man bättre koll på sina prylar och kan använda sina kvadratmeter smartare säger Marcus Almén pressansvarig på Tradera.

40 procent av de svarande i Traderas undersökning sparar på saker de saker de inte använder och förvarar det i en garderob, eller i ett förrådsutrymme. Trots att bostadspriserna och kvadratmeterpriset är högst i Stockholm, sparar stockholmarna i större utsträckning (48 procent) på saker som de inte använder.

Bästa tipsen för att komma igång med vårrensningen:

1. Ta beslut!
  2. Börja med de rum där du vistas mest.
  3. Det är okej att göra sig av med saker som man inte har saknat på ett år .
  4. Tänk en in en ut! Köper du något nytt, rensa ut något som du inte använder.
  5. Låt rensningen ta tid och rensa ut med friska ögon.
  6. Vänta med att köpa förvaring tills du är klar med utrensningen.
  7. Sortera i kategorier , kläder för sig, papper för sig minnen i en hög, därefter kan man börja inventera utifrån vad man har och sortera upp kläder i nya kategorier. Jeans för sig, tröjor för sig etc.

För med information vänligen kontakta

Marcus Almén, pressansvarig Tradera
072-3133555, malmen@paypal.com

Tradera är en av Nordens största marknadsplatser med fler än 1,3 miljoner besökare i veckan. Med ett brett utbud av begagnat och nytt finns ca 1,4 miljoner saker till salu. Alltifrån ifrån barnkläder, heminredning och hemelektronik.