En tredjedel av svenskarna kan tänka sig köpa begagnade julklappar

Inom kort drar julhandeln igång på allvar och i samband med detta passade Tradera på att göra en undersökning som bland annat visar att hela 34 % av de svarande kan tänka sig att köpa en begagnad julklapp i år.

Tradera har undersökt svenska folkets inställning till julen och julklappsinköpen och kan konstatera att hela 40 % av svenskarna väljer att köpa sina julklappar på Internet. 90 % av svenskarna kommer köpa julklappar i år, men hela 11 % brukar inte få några julklappar alls. 40 % av de svarande kommer att sköta sina julklappsinköp på Internet.

Enligt undersökningen vill 46 % av männen ha hårda paket, men endast 18 % av kvinnorna vill ha detsamma.

I Norrland är man mest nöjd med sina julklappar, endast 39 % av norrlänningarna byter julklappar som de får. I södra Sverige är det annorlunda, hela 61 % av de svarande från Skåne, Blekinge och Halland byter sina julklappar.

- Vi på Tradera märker att begagnatmarknaden bara ökar och ökar. Människor blir mer miljömedvetna och den onödiga prylkonsumtionen minskar. Konjunkturläget gör att människors ekonomi ansträngs och då är begagnat ett alternativ som blir billigare i längden. Dessutom ser vi att ägandets mönster förändras och man nu ser sitt ägande som en del av ett kretslopp, säger Anna Chrona presschef Tradera.

11 % blir ofta stressade när de är ute och handlar i butik. 66 % blir det ibland och 22 % blir aldrig stressade. Kvinnor är något mer ofta stressade än män. Mest stressad är man i Norra mellersta Sverige och i södra Sverige. Norrlänningarna är som alltid lugnast.

Undersökningen i korthet:

• 90 % av de svarande kommer köpa julklappar i år
  • 35 % av de svarande kvinnorna kan tänka sig köpa en begagnad julklapp
  • 30 % skulle bli besvikna om de fick en begagnad julklapp
  • 20 % av de svarande kommer göra cirka 30% av sina julklappsinköp på Internet
  • 46 % av männen föredrar hårda paket, i jämförelse med att endast 18 % av kvinnorna tycker lika.

Fakta om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Tradera via marknadsundersökningsföretaget Zapera under oktober 2008. 1 034 svenskar mellan 18-70 år var med och svarade på webbenkäten.

Läs mer om Traderas säkerhetssatsningar på:
www.tradera.com/sakerhet

Anna Chrona, Presschef, Tradera
achrona@tradera.com

www.tradera.com

Sveriges mest kompletta shoppingsajt
Tradera startades 1999 och är idag Sveriges största auktionssajt med över 1,6 miljoner registrerade medlemmar och varje månad säljs det hundratusentals varor. Varje vecka har Traderas hemsida 1 miljon unika besökare vilket gör Tradera till Sveriges 9:e största sajt enligt KIA-Index.