Tradera lanserar NFT -  I projektet ”Tolv portar” har Ernst Billgren skapat en serie om tolv konstverk, som auktioneras ut som NFT på Tradera. Det första konstverket går att buda på från och med den 15 mars.
Tradera lanserar NFT - I projektet ”Tolv portar” har Ernst Billgren skapat en serie om tolv konstverk, som auktioneras ut som NFT på Tradera. Det första konstverket går att buda på från och med den 15 mars.

Ernst Billgren och Tradera i ny NFT-satsning

Tradera och Ernst Billgren ska undersöka NFT-teknikens möjligheter att handla, byta och visa konst. I projektet ”Tolv portar” har Ernst Billgren skapat en serie om tolv konstverk, som auktioneras ut som NFT på Tradera. Det första konstverket går att buda på från och med den 15 mars.

Tradera är Sveriges största marknad för second hand och begagnat. 2021 såldes 11,6 miljoner varor för återbruk på sajten, däribland kläder, inredning – samt konst, en kategori som växte med 14 procent under fjolåret. Detta samtidigt som fenomenet NFT (non-fungible tokens) slog igenom globalt. Nu inleder Tradera konstsatsningen ”Rethinking Art” som ska undersöka möjligheterna med NFT-tekniken. Bakom det första projektet står en av Sveriges mest etablerade konstnärer.

”Tolv portar” av Ernst Billgren

Ernst Billgren har skapat en serie om tolv NFT-konstverk som kommer att auktioneras ut på Tradera under kommande månader. Med den övergripande titeln ”Tolv portar” utvecklar han sina tankar om vad som skapar bra konst, en fråga han uppehållit sig vid under hela sin karriär. Projektet är kurerat av Jan Åman tillsammans med Daniel Daboczy i samarbete med Technicorum avseende blockkedjelösningen.

– NFT har ju redan diskuterats livligt i något år och därmed har det blivit möjligt att göra något mer av det, att undersöka det som konst, säger Ernst Billgren.

Varje NFT-verk består av tre sammankopplade delar: ett digitalt konstverk, en fysisk målning baserat på det digitala verket, samt en idé - i form av en text. Det första verket heter ”Ego” och auktioneras ut som NFT på Tradera mellan 15 och 27 mars. Verken kommer även att visas på Taverna Brillo i Stockholm mellan den 17:e och 30 mars, där även samtal om konsten och NFTs roll kommer att äga rum.

Hela Sveriges digitala marknad för konstverk

Traderas ambition är att bli den ledande digitala konstmarknaden där både fysisk konst och digital konst, i alla prisklasser, kan köpas och säljas smidigt och säkert. NFT-projektet med Ernst Billgren är ett första steg på denna satsning som Tradera kallar för ”Rethinking Art”.

– Den digitala konstbranschen behöver en lösning för att verifiera äkthet och ägande och ge konstnärer möjlighet att få del av framtida värdeökningar av deras verk. NFT har potential att vara lösningen. Detta vill vi undersöka tillsammans med ledande konstnärer, där vi inleder med Ernst Billgren, säger Stefan Öberg, vd på Tradera.

Till skillnad från den traditionella konstmarknaden tar Tradera endast 2 procent i provision på försäljningen, resten går till konstnären. Dessutom erhåller konstnären 8 procent provision vid alla framtida försäljningar av verket. Detta är möjligt tack vare NFT-tekniken, att informationen om vem som är ägare lagras och finns tillgängligt digitalt samt att smarta kontrakt på blockkedjan säkerställer att den är korrekt.

– Med NFT skapas nya kanaler för att betrakta, distribuera och handla konst och upplevelser digitalt. NFT ser därmed ut att kunna bli början till en ny infrastruktur för konstnärliga uttryck som även gör att pengarna vid en försäljning hamnar där de ska hamna, i kreatörers eller konstnärens fickor, säger Jan Åman, curator för projektet.

För mer information, vänligen kontakta:

Sofia Hagelin, presschef, Tradera

070 – 887 76 95, sofia.hagelin@tradera.com

Om NFT

NFT är ett nytt sätt att äga och byta digitala produkter och digital konst samt följa dessa med så kallade smarta kontrakt. Tekniken gör det möjligt att, även i en värld där allt går att kopiera, säkerställa ägandeskap, förhindra förfalskningar och öka chanserna till ersättning för upphovsmakaren – även när verket säljs vidare. De första NFT-auktionerna på Tradera kommer att genomföras som helt vanliga auktioner, där vem som helst kan buda på verken. Efter avslutad auktion kommer ett så kallat smart kontrakt att upprättas mellan köpare och säljare. NFT-verket och alla dess delar kommer att ha en unik del i blockkedjan. Efter avslutat auktion överförs ägandet av blockkedjan för detta verk till köparen.

Om Ernst Billgren

Ernst Billgren är en av Sveriges mest namnkunniga konstnärer. Sedan 1980-talet har han varit tongivande i den svenska samtidskonsten. Även om hans målningar och skulpturer numera tillhör den svenska samtida bildskatten har Ernst Billgren arbetat med kortfilm, långfilm, scenografi, tv. Han har även använt sig av det samtida medielandskapet som ett fält att uttrycka sig som konstnär. I samtliga fall har det handlat om en nyfikenhet att testa konsten i nya områden, alltid med glimten i ögat och med konstens möjlighet att lägga sig mellan åsikter. Att han nu ger sig i kast med fenomenet NFT är därför logiskt. Liksom att han där hittar ett sätt att hantera NFT på ett typiskt billgrenskt vis, som en möjlighet att undersöka hur konst kan ge också detta sammanhang en konstnärlig kvalitet.

Tradera är Sveriges största marknad för second hand och begagnat och företagets vision är att vara drivande i omställningen till en cirkulär ekonomi. På Tradera finns drygt 4 miljoner begagnade saker till försäljning. Ungefär 1000 nya auktioner läggs upp i timmen och var tredje sekund byter saker ägare på Tradera. I det stora utbudet finns allt från märkeskläder, designerväskor och barnkläder till inredning, antikviteter, hemelektronik och samlarsaker. I över tjugo år har Tradera arbetat med cirkulär konsumtion. Men kanske har det aldrig varit mer aktuellt än i dag. I en tid när nya saker och kläder blir både billigare och mer lättillgängliga så är Traderas roll att stå för ett mer hållbart handlande viktigare än någonsin.

Om Jan Åman

Jan Åman är curator med fokus på systemförändring, vare sig det handlar om konst, mat eller samhälle. Sedan 2018 arbetar han med byn Duved som nav för framtidens samhällsbyggnad. Han startade och drev under 14 år Färgfabriken. www.eauetgaz.se

Om Daniel Daboczy

Daniel Daboczy är vd för Technicorum i Singapore. Han startade och drev crowdfunding-bolaget fundedbyme och arbetade innan dess i sex år på Färgfabriken. www.technicorum.com/technicorum-about

Tradera är Sveriges största marknad för second hand och begagnat och företagets vision är att vara drivande i omställningen till en cirkulär ekonomi. På Tradera finns drygt 4 miljoner begagnade saker till försäljning. Ungefär 1000 nya auktioner läggs upp i timmen och var tredje sekund byter saker ägare på Tradera. I det stora utbudet finns allt från märkeskläder, designerväskor och barnkläder till inredning, antikviteter, hemelektronik och samlarsaker. I över tjugo år har Tradera arbetat med cirkulär konsumtion. Men kanske har det aldrig varit mer aktuellt än i dag. I en tid när nya saker och kläder blir både billigare och mer lättillgängliga så är Traderas roll att stå för ett mer hållbart handlande viktigare än någonsin.