F1-bil auktioneras ut på eBay

Auktionen är ett samarbete mellan eBay och Wings for Life och pågår mellan den 13-30 mars. En exakt reproduktion av David Coulthards Formel 1-bil från Silverstones GP 2007, KTM-motorcykeln som Cyril Despres styrde till vinst i Dakarrallyt 2007, skidlegenden Herman Maiers signerade skidor samt ett femtiotal andra exklusiva föremål och upplevelser från idrottens värld ska auktioneras ut. Exklusivt för Tradera i Sverige auktionerar racerföraren Mattias Ekström ut en medåkning på Nürburgrings nordslinga i hans specialbyggda Audi R8 som i standardutförande har 420 hästkrafter. Medåkningen arrangeras i samband med DTM-tävlingen på Nürburging som körs den 27 juli, dit vinnaren i budgivningen även får två biljetter. – Det är helt unika föremål med egen historia, saker som egentligen inte går att köpa. Några av dem har potential att inbringa stora belopp på auktionen, säger Niclas Larsson som är Wings for Lifes ambassadör i Sverige och själv rullstolsbunden efter en bilolycka. Wings for Life är en global välgörenhetsfond som aktivt samlar in pengar för att finansiera medicinsk forskning. Intäkterna från auktionerna på eBay kommer att fördelas mellan olika forskningsprojekt, alla med fokus på att hitta ett sätt att upphäva förlamning orsakad av ryggmärgskador till följd av brutna ryggar och nackar. Eftersom fondens administrativa kostnader bärs av sponsorer från näringslivet går 100 procent av de insamlade pengarna till forskning. På Tradera.com, som är del av eBay, har man under de senaste åren sett en tydlig trend där intresset för välgörenhetsaktiviteter på nätet har ökat kraftigt. – På Tradera får vi nog minst en förfrågan i veckan gällande välgörenhetsauktioner vilket är väldigt roligt. Det är ofta spännande föremål som auktioneras ut och när pengarna dessutom går till något bra ändamål händer det att auktionerna drar i väg ordentligt, säger Sofie Brandt på Tradera. Wings for Life-ambassadören Niclas Larsson är riktigt nyfiken på hur stor plånbok det kommer att krävas för att buda hem den F1-bil som David Coulthard körde för Red Bull-stallet förra året. – Vi har en lång rad forskningsprojekt i startgroparna som skriker efter finansiering och auktionerna bidrar till att ta oss närmare en medicinsk lösning på ryggmärgskador. Jag skulle vilja skaka hand med personen som budar hem Coulthards bil, tacka och sen självklart provsitta vrålåket, säger Niclas Larsson. Några av auktionerna: * David Coulthards F1-bil från Silverstone GP * KTM-motorcykel som vann Dakarrallyt 2007 * Vänskapsmatch mot FC Red Bull Salzburg * Signerad Kitesurfingbräda och segel från Robby Naish * Flygning med en B-25J flygbombare från andra världskriget * En bronsskulptur gjord av Jos irkner * Snowboardstjärnan Shaun Whites hjälm För att ladda ner en lista som beskriver samtliga objekt som auktioneras ut, besök www.videobild.se/lista_ebay.pdf För mer information om budgivningen, besök www.tradera.com eller kontakta: Sofie Brandt, Tradera, mob: 070 536 12 25 För mer information om Wings for Life, besök www.wingsforlife.com eller kontakta: Niclas Larsson, Wings for Life, mob: 070 552 90 71 eller e-post: info.se@wingsforlife.com