Anders Tegnell som pepparkaka, padelmatch med Margaux Dietz, skogspromenad med Ardalan, ett eget videoframträdande av First Aid Kit eller en egen låt av Emil och Daniel Norberg - allt är möjligt i årets upplaga av Musikhjälpen på Tradera.

​Fler än 2000 auktioner på Tradera för Musikhjälpen

Anders Tegnell som pepparkaka, padelmatch med Margaux Dietz eller en föreläsning med Emma Frans. Musikhjälpen 2020 och dess auktioner är i full gång på Tradera, och årets insamling går till insatser för att ingen människa ska lämnas utan vård. Många kända svenskar har bidragit med auktioner, från politiker till artister, idrottsstjärnor och författare.

För tolfte året i rad samarbetar Tradera med Radiohjälpen för att samla in pengar till Musikhjälpen, som i år genomförs på temat ”Ingen människa ska lämnas utan vård”. Initiativet pågår fram till den 20 december, och i skrivande stund har svenskarna samlat in över 870 000 kr och lagt upp över 2 100 auktioner.

– Det är helt fantastiskt vilken start vi fått, både sett till antalet bud och antalet personer som lägger upp egna auktioner. Musikhjälpen har blivit en av de största insamlingarna vi gör på Tradera, och det verkar inte finns någon hejd på den fantasi och det engagemang som initiativet väcker år efter år. Som vanligt kommer inte Tradera ta någon provision för de auktioner som läggs ut hos oss, säger Chantal Olsson, Brand Manager på Tradera.

Många välkända profiler har valt att delta med egna, personliga bidrag. Just nu kan man bland annat buda på alltifrån en pepparkaka föreställande Anders Tegnell i full skala, presentera vädret i SVT Morgonstudio, spela padelmatch med Margaux eller bli djurvårdare för en dag på Kolmården. Man kan också buda på att få en ett eget videoframträdande av First Aid Kit eller att få en egen låt skriven och producerad av Emil och Daniel Norberg.

Redan nu har Traderas auktioner samlat ihop 871 009 kr till Musikhjälpens viktiga arbete. Den auktion som hittills lockat till flest bud är Ardalan Shekarabis auktion. Den som vinner får hänga med Ardalan på en skogspromenad i skogen inklusive en korv med bröd och kokkaffe serverat vid en öppen eld. Hittills har det kommit in 146 bud och auktionen är uppe i 25 500 kr.

– Det gör mig glad att se engagemanget och givmildheten ute i landet. Vi är bara i startgroparna av Musikhjälpen och man kan redan se att svenskarna verkligen sluter upp. Vi är så stolta över att vara en del av denna fantastiska mobilisering för att ingen människa ska lämnas utan vård, säger Chantal Olsson, Tradera.

Ett antal pågående auktioner till förmån för ”Musikhjälpen”:

För mer information, vänligen kontakta:
Sofia Hagelin, presschef, Tradera
Mejl: shagelin@paypal.com

Fakta: MUSIKHJÄLPEN

Vad: Välgörenhetsinitiativ på Tradera där pengar från auktioner går till Musikhjälpen.
Musikhjälpen pågår mellan 14/12 – 20/12 2020.

Auktionera för initiativet: Genom att ange kampanjkoden MH20 som privatperson och MHF20 som företag. Auktionen är då kostnadsfri att lägga upp och pengarna från avslutad auktion går oavkortat till Musikhjälpen pågående insamling. Schenker bjuder på frakten. Mer information om att auktionera för initiativet finns här.

Buda på auktioner: Auktioner samlas under en särskild flik och nås via https://www.tradera.com/charity/musikhjalpen

Tradera är Sveriges största cirkulära marknad och företagets vision är att vara drivande i omställningen till en cirkulär ekonomi. På Tradera finns drygt 3 miljoner begagnade saker till försäljning. Ungefär 1000 nya auktioner läggs upp i timmen och var tredje sekund byter saker ägare på Tradera. I det stora utbudet finns allt från märkeskläder, designerväskor och barnkläder till inredning, antikviteter, hemelektronik och samlarsaker. I över tjugo år har Tradera arbetat med cirkulär konsumtion. Men kanske har det aldrig varit mer aktuellt än i dag. I en tid när nya saker och kläder blir både billigare och mer lättillgängliga så är Traderas roll att stå för ett mer hållbart handlande viktigare än någonsin.