Fler vill köpa begagnade presenter

Fler vill köpa begagnade presenter

Tradera har undersökt vad som söks efter mest just nu samt vilka försäljningstrender som syns inför sommaren på den cirkulära marknaden. En av de tydligaste trenderna är begagnade presenter.

Den senaste tiden har konfirmationer, skolavslutningar och studentfiranden avlöst varandra. Snart går vi även in i bröllopens högsäsong. Detta innebär att presenter och gåvor ska inhandlas, vilket märks även på andrahandsmarknaden. Många söker nu efter typiska student- och bröllopsgåvor på Tradera. Från nordisk design till smycken eller exklusiva klockor.

– Det har inte alltid varit självklart att ge bort något begagnat vid dessa tillfällen, så här kan vi se ett trendskifte. Att vi har mindre pengar i plånboken kan vara en anledning, men också att den yngre generationen som tar studenten nu är mer öppna för, och kanske till och med föredrar att få en present som inte är nyproducerad, säger Sofia Hagelin, presschef på Tradera.

Hett med begagnad sommargarderob

Sneakers, sandaler, solglasögon samt sommarklänningar hör alla till de sökningar som haft störst procentuell ökning i juni, jämfört med i början på året.

– Vi ser att fler letar begagnat både när det kommer till sommarstilen och sommarhobbys. Trädgårdsverktyg, frön, sticklingar, fiskedrag och campingsaker hör också till de trendande sökord just nu, säger Sofia Hagelin.

Barbietrenden tar fart

I sommar har storfilmen Barbie biopremiär, men redan nu hör Barbie till ett av de trendande sökorden på Tradera.

Sökningarna som trendar på Tradera
(störst procentuell ökning 1-15 juni 2023 vs 1-15 jan 2023)

• Sommarklänningar (Adoore, Toteme, Rodebjer)
  • Sneakers, Sandaler
  • Solglasögon
  • Student- och bröllopspresenter (tex Svenskt Tenn, Georg Jensen, Marimekko, smycken samt exklusiva klockor från Omega, Seiko, Rolex)
  • Fiskegrejer (drag etc)
  • Mopeder och Motorcyklar
  • Trädgårdsprylar (frön, sticklingar och trädgårdsverktyg som trimmers och motorsåg)
  • Camping (Fjällräven, Primus)
  • Barbie

Tradera är Sveriges största marknad för second hand och begagnat och företagets vision är att vara drivande i omställningen till en cirkulär ekonomi. På Tradera finns drygt 5 miljoner begagnade saker till försäljning. Ungefär 1000 nya auktioner läggs upp i timmen och var tredje sekund byter saker ägare på Tradera. I det stora utbudet finns allt från märkeskläder, designerväskor och barnkläder till inredning, antikviteter, hemelektronik och samlarsaker. I över tjugo år har Tradera arbetat med cirkulär konsumtion. Men kanske har det aldrig varit mer aktuellt än i dag. I en tid när nya saker och kläder blir både billigare och mer lättillgängliga så är Traderas roll att stå för ett mer hållbart handlande viktigare än någonsin.