För 10 kr handlar du riskfritt på nätet i sommar

Under sommaren kommer Tradera och Payson erbjuda sina medlemmar reducerat pris på Paysongarantin. Den innebär att en privatperson kan vara säker på att få sin produkt, eftersom pengarna inte betalas ut till säljaren innan köparen har mottagit och godkänt varan.

Av alla de försäljningarna som sker på nätet är det endast i ett fåtal fall där transaktionen går fel på grund av missförstånd eller bedrägeri. Men det är väldigt tråkigt för den som blir drabbad och Tradera jobbar aktivt med att minimera riskerna och hålla bedragare borta.

Ett av de bästa sätten för att undvika att bli lurad är att använda sig av säkra betalningslösningar, som bland annat Payson erbjuder. Därför kommer det under sommaren att gå att använda den så kallade Paysongarantin till reducerat pris.

- Vi hoppas att många passar på och testar nu när det är billigare och får upp ögonen för hur enkelt och tryggt det faktiskt är med Paysongarantin, säger Anna Chrona, presschef på Tradera.

- Vi ser en stor efterfrågan på säkra betalmetoder på andrahandsmarknaden. Genom att erbjuda en reducerad och tydligare prissättning på Paysongarantin vill vi göra det enklare för kunden att handla säkert, säger Oskar Bjursten, VD Payson.

Så fungerar Paysongarantin:

• Köparen betalar till Payson som i sin tur håller inne pengarna.
  • Säljaren meddelas att pengar finns hos Payson och att det är ok att skicka varan.
  • Säljaren skickar varan inom 5 arbetsdagar från att betalning är gjord.
  • Köparen tar emot och godkänner varan inom 8 dagar från det att säljaren meddelat Payson att varan skickats.
  • Payson betalar ut pengarna till säljaren.
  • Paysongarantin kommer under perioden 1/7 – 31/8 att kosta 10 kr oavsett försäljningpris.

Läs mer om Paysongarantin här:

Anna Chrona, Presschef, Tradera
    achrona@ebay.com

Oskar Bjursten VD, Payson
    oskar.bjursten@payson.se

Tradera startades 1999 och är idag Sveriges största auktionssajt med över 3 miljoner användare och varje månad säljs det hundratusentals varor. Varje vecka har Traderas hemsida 1,3 miljoner unika besökare vilket gör Tradera till en Sveriges största sajter enligt SIS-Index. Nyheter på Tradera: Bloppis på Tradera, Bloppisbloggen på Tradera, Shoppingtips från Tradera.

Om Payson
    Payson tillhandahåller trygga och enkla betallösningar på nätet till privatpersoner och företag.  Payson lanserades 2004 och har idag över en miljon användare samt över 2 500 e-butiker som erbjuder Paysons tjänster. Payson samarbetar med Visa, Mastercard och internetbanker. Dessutom erbjuder Payson en garantitjänst, som innebär att Payson håller pengarna för ett köp tills både köparen och säljaren är nöjda.
    Läs mer på: www.payson.se