Sugen på lunch med Ulf Kristersson, en Nobelmiddag eller Nyamo Sabunis klänning? Foto: Charlotta Andersson & Dan Lepp

För andra året i rad – kända Nobelprofiler går ihop för Läkarmissionens arbete i DR Kongo

Vill du klä dig som en astronom eller kanske prata klassresor med moderaternas Ulf Kristersson? Utrikesminister Ann Linde, liberalernas partiledare Nyamko Sabuni och årets fysikpristagare Doktor Didier Queloz är några av de namn som bidrar till årets upplaga av Nobel Archives – en välgörenhetsauktion på initiativ av Tradera och Läkarmissionen. Precis som förra året går pengarna oavkortat till 2018 års fredspristagare doktor Denis Mukweges arbete på Panzisjukhuset i DR Kongo – ett land som mer än någonsin är i behov av hjälp.

I samband med förra årets Nobelfest anordnade Tradera tillsammans med Läkarmissionen en välgörenhetsauktion som syftade till att samla in pengar till 2018 års fredspristagare Doktor Denis Mukweges arbete på Panzisjukhuset i DR Kongo. Politiker, näringslivsprofiler och andra med koppling till Nobel skänkte allt från anrika klänningar till lackskor och kockknivar som sammanlagt inbringade över 100 000 kronor till sjukhuset. I år går aktörerna ihop och gör samma sak igen.

Doktor Mukweges arbete, liksom Panzisjukhuset, är till stor del beroende av donationer och insatser från Sverige. Läkarmissionen var med och byggde Panzisjukhuset mellan åren 1998–99 och är i dag en av sjukhusets huvudfinansiärer.

– Förra årets Nobel Archives gav ett fantastiskt resultat. Summan som samlades in räckte till cirka 700 säkra förlossningar och vi är rörda över att Nobelfestens gäster tycker att det här är lika viktigt som vi. Just nu pågår det väpnade konflikter där civila hamnar emellan. Att läget i landet är kritiskt gör det ännu viktigare att stötta initiativ i landet, Eva Nordenstam von Delwig, informationsansvarig Läkarmissionen.

Årets auktioner

Bland årets donatorer hittar vi bland annat utrikesministern Ann Linde som i år auktionerar ut ett par klackskor som hon bar på Nobelfesten 2018, Nobelkocken Tom Sjöstedt som auktionerar ut tre kockknivar som använts under Nobelmiddagen, Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni som skänker en klänning från Michael Kors samt Moderaternas partiledare Ulf Kristersson som auktionerar ut en lunch. Under lunchen kommer han att bjuda in till diskussion kring hur man kan öka möjligheterna

för människor att göra klassresor i Sverige, med inspiration i forskningen från årets Nobelpristagare i ekonomi. Och vill man komma riktigt nära en riktig vetenskapsman skänker Dr Didier Queloz, årets Nobelpristagare i fysik, en T-shirt han har fått av en annan välkänd astronom Professor Charbonneau från Harvard University.

– Vi är glada över att kunna fortsätta den viktiga traditionen vi påbörjade förra året och att intresset från nobelgästerna även den här gången varit så stort. Då situationen är fortsatt allvarlig i landet vill vi hjälpa till i den mån vi kan och auktioner är ju onekligen en sak vi vet hur man gör, säger Sofia Hagelin, presschef på Tradera.

Detta auktioneras ut under Nobel Archives 2019

• Ulf Kristersson, partiledare Moderaterna, skänker en lunch med honom i Sveriges riksdag där han bjuder in till diskussion kring hur man kan öka möjligheterna för människor att göra klassresor i Sverige. Inspirationen till samtalet kommer från forskningen som uppmärksammats genom årets Nobelpris i ekonomi.
  • Nyamko Sabuni, partiledare Liberalerna, skänker en blå och guldig klänning från Michael Kors.
  • Helena Norlén (fru till Sveriges riksdags talman) skänker en midnattsblå långklänning med tyll och litet släp från Theia.
  • Ann Linde, utrikesminister Socialdemokraterna, skänker ett par svarta klackskor från Krimson by Leeky.
  • Ylwa Westerberg (fru till Sveriges riksdags förre talman) skänker en röd långklänning med glitter och strass från Tarik Ediz.
  • Helen Hellmark Knutsson, riksdagsledamot Socialdemokraterna, skänker en grön långklänning från Phase Eight.
  • Sir Peter J Ratcliffe (Nobelpristagare i medicin eller fysiologi) erbjuder en veckas vistelse i hans hus i Juan Les Pins. I vinsten ingår även att få träffa Nobelpristagaren och hans fru på plats med en personlig rundvisning av huset samt en trevlig lunch.
  • Dr Didier Queloz (Nobelpristagare i fysik) skänker en T-shirt han har fått i gåva av en annan känd astronom Professor Charbonneau, Harvard University.
  • Poker Wallenberg skänker ett par Bally lackskor.
  • Klara Sydhoff Wallenberg skänker en långklänning från Thalia och matchande smycken.
  • Tom Sjöstedt skänker 3 kockknivar som använts under Nobelmiddagen 2018.
  • Stockholms Stadshusrestauranger skänker två Nobelmiddagar, inklusive dryckespaket.
  • Nobel-konditorn Daniel Roos erbjuder två personer att komma till K-märkt och äta sin komponerade Nobeldessert från 2018.

Auktionerna går live klockan 09.00 Nobeldagen den 10 december och finns att se här:https://www.tradera.com/campaign/nobelfesten

Länk till bilder: https://www.dropbox.com/sh/3hez0kjmzesg6qu/AAAXL4jPEU1Ziny2Nivf3uHya?dl=0

Alla produktbilder, fotograf: Charlotta Andersson

Bilder från Stadshuskälllaren, fotograf: Dan Lepp

För mer information eller frågor, vänligen kontakta:

Sofia Hagelin, Presschef på Tradera

shagelin@paypal.com eller 0708 87 76 95

Eva Nordenstam von Delwig, informationsansvarig på Läkarmissionen

eva.nordenstam@lakarmissionen.se eller 0704 16 38 08

Tradera är sedan 1999 an av Sveriges största marknadsplatser online med över två miljoner användare. Varje vecka besöks Tradera över två miljoner gånger. Det kanske inte är så konstigt – att köpa och sälja på Tradera är nämligen ganska lätt att fastna för. Dessutom är det enkelt, kul och smart – både för plånboken och miljön! Medlemskapet på tradera är helt gratis och du betalar bara när du fått din vara såld. Det kostar med andra ord inget att prova.

Om Läkarmissionen
Läkarmissionen har sedan 1958 arbetat för att förändra framtiden för utsatta människor. 2017 gick runt 100 miljoner kronor till våra ändamål, främst hjälpinsatser i fyra världsdelar med tyngdpunkt på Afrika. Största delen av pengarna är gåvor från privatpersoner i Sverige. Vårt fokus ligger på att hjälpa människor att hjälpa sig själva att förändra sina livsvillkor. Därför har vi ett nära samarbete med lokala partners inom tre huvudområden: social omsorg, utbildning och självförsörjning. Läkarmissionen arbetar också med humanitärt bistånd. Läs mer påwww.lakarmissionen.se eller följ oss på facebook.com/Lakarmissionen.