Hälften av svenskarna missnöjda med sina klappar- flest sura miner i Norrland

Igår satt mängder av svenskar i sina hem och fick julklappar av tomten, både bra och mindre bra klappar delades ut. Många blir besvikna av det som tomten kommer med. Enligt Traderas årliga julundersökning byter nästan hälften av svenska folket bort någon av julklapparna de fått.

Tradera har undersökt svenska folkets inställning till de julklappar de får och kan konstatera att alla inte är riktigt nöjda med det de får under granen.

Hälften av Sveriges kvinnor brukar gå tillbaks till affären med julklappar de fått. Männen är lite mer nöjda och 42 procent brukar byta något efter jul. Det kan förstås bero på hur pass bra man är på att köpa en klapp till sin respektive.

Mest missnöjd är man i norra Sverige där 61 procent byter bort julklappar, och mest tacksam är man i Skåne, Blekinge och Halland, där 39 procent byter bort julklapparna.

När stockholmarna får julklappar som de inte vill ha så brukar majoriteten (22 %) ge den vidare till någon annan vid tillfälle eller så göms den undan i ett förråd (17 %). En femtedel av de svarande från Skåne, Blekinge och Halland sparar sina oönskade julklappar bara för sakens skull.

Om man ska byta en julklapp man fått måste man be givaren om kvittot. Hälften av svenskarna vågar bara be om kvittot från vissa personer, 12 procent vågar inte alls fråga om kvitto.

Tradera har normalt sin mest hektiska månad under januari och oönskade julklappar byter ägare i tusental. I år kommer det finnas möjlighet att kryssa för om det är en oönskad julklapp man säljer. Alla dessa klappar samlas sen i en egen kategori som kallas "byt dina julklappar".

Se alla oönskade julklappar här:

Undersökningen i korthet:

• 20 % av de svarande i Norra Sverige gömmer undan julklappar de egentligen inte vill ha i ett förråd.
  • 40 % av de svarande männen vågar alltid be om kvittot för att kunna byta sin oönskade julklapp.
  • 22 % uppger att de aldrig fått en julklapp som de varit missnöjda med.

Fakta om undersökningen

Undersökningen genomfördes av Tradera via marknadsundersökningsföretaget Zapera under oktober 2008. 1 034 svenskar mellan 18-70 år var med och svarade på webbenkäten.

För ytterligare information och statistik kontakta:

Anna Chrona, Presschef, Tradera
achrona@tradera.com

www.tradera.com

Sveriges mest kompletta shoppingsajt
Tradera startades 1999 och är idag Sveriges största auktionssajt med över 1,6 miljoner registrerade medlemmar och varje månad säljs det hundratusentals varor. Varje vecka har Traderas hemsida 1 miljon unika besökare vilket gör Tradera till Sveriges 9:e största sajt enligt KIA-Index.