Den dyraste auktionen i årets upplaga av Musikhjälpen på Tradera blev en inspirationsföreläsning med hotellmagnaten Petter Stordalen som slutade på hela 153 500 kr.

Här är auktionerna som samlade in miljoner till Musikhjälpen

För 14:e året i rad samarbetade Tradera med Radiohjälpen med anledning av Musikhjälpen och årets insamling för en tryggare barndom på flykt från krig. Totalt 4,3 miljoner kronor samlades in via årets auktioner, som bland annat innehöll Nooshi Dadgostars regeringsfällarblus, en vardagsrumsspelning med Sven-Ingvars och Abba-Björns hemstickade tröja. Den dyraste auktionen blev en inspirationsföreläsning med hotellmagnaten Petter Stordalen som slutade på hela 153 500 kr.

Totalt har svenskarna samlat in 4,3 miljoner kronor, lagt över 52 000 bud och lagt upp över 3 000 auktioner. Den mest besökta auktionen blev Håkan Hellströms (drygt 35 000 besökare) medan den dyraste alltså var en exklusiv inspirationsföreläsning med Petter Stordalen, som auktionerades ut av hotellkedjan Nordic Choice Hotels och som slutade på 153 500 kr efter 90 bud.

Det engagemanget som visas under Musikhjälpen är fantastiskt och att vår auktion blev årets dyraste blir vi såklart stolta och glada över, framförallt när pengarna går till ett så viktigt problem som vi måste lösa. Nu är vi ett steg närmare att kunna hjälpa många av de barn som är på flykt, säger Petter Stordalen, grundare av Nordic Choice Hotels.

Uppmärksammade kändisauktioner

Även dansbandsgiganterna Sven-Ingvars passerade 100 000 kr med sin auktion som bestod av en spelning i vinnarens vardagsrum. Abba-stjärnan Björn Ulvaeus valde att auktionera ut årets julklapp – i form av en egenstickad ”Pippitröja” som klubbades för drygt 30 000 kr. Andra uppmärksammade auktioner var bland annat en lyxig middag tillagad av Kockarnas Kamp-gänget, artisten Hoojas signerade ”glesbygdskavaj”, bardisken från tv-serien Rederiet, Mellovinnaren Cornelia Jakobs blå soffa och en skidlektion med Charlotte Kalla.

Politikerna som bidrog med auktioner

Bland partiledarna erbjöds bland annat grillning med Johan Pehrson (L), en regeringsfällarblus från Nooshi Dadgostar (V) och Annie Lööfs (C) valrörelsekostym från 2018. Förre justitieministern Morgan Johansson auktionerade ut sin lagbok medan kattälskande partikollegan Annika Strandhäll auktionerade ut ett besök på kattcafé. Riksdagen talman Andreas Norlén valde i sin tur att auktionera ut hustruns festoutfit.

Höjdpunkter från årets auktioner för Musikhjälpen:

Dyraste auktionerna

• Exklusiv inspirationsföreläsning/ keynote med Petter Stordalen 153 500 kr
  • Sven-Ingvars spelar i ditt vardagsrum 113 000 kr
  • Hotell Strana helt för er själva 111 000 kr
  • ”Haren” målad av José González 93 500 KR
  • Exklusiv middag som tillagas av gänget från Kockarnas Kamp 78 500 kr

Politik

• Grilla med arbetsmarknadsminister Johan Pehrson 20 501 kr
  • Gå på kattkafé med Annika Strandhäll 3 750 kr (Avslutas 22 dec 22:00)
  • Annie Lööfs liberala valrörelsekostym 9 800 kr
  • Andreas Norléns hustrus festoutfit 2 430 kr
  • Morgan Johanssons lagbok 18 001 kr
  • En fika med Lena Hallengren 16 000 kr
  • Nooshi Dadgostars regeringsfällar-blus 8 800 kr
  • Jimmie Åkessons gamla patinerade piano 7 400 kr

Konst & kultur

• Exklusivt lapptäcke som Bea Szenfeld gjort i SVT:s Go kväll 50 000 kr
  • Hembesök a la Husdrömmar med Gert Wingårdh och Anne Lundberg 42 000 kr
  • Björn Ulvaeus hemstickade Pippitröja 30 500 kr
  • Rederiets bardisk 26 500 kr

• Allsvensk matchdag tillsammans med Glenn Hysén 21 600 kr
  • SVT Sport auktionerar ut text-tv-sida 21 500 kr
  • Skidlektion med Charlotte Kalla och en helg i Vemdalen 17 000 kr
  • Åk racerbil med Formel 3-föraren Joel Granfors 13 000 kr

Mat

• Unik middagsupplevelse med stjärnkockarna Sebastian Gibrand & Robert Sjöberg 21 500 kr
  • Klara Lind lagar en romantisk trerättersmiddag till dig och din dejt 6 300 kr
  • Albin Edberg bjuder på en gastronomisk upplevelse 34 900 kr
  • Årets kock Jessie Sommarström bjuder på en unik middag 21 000 kr (slutar 21/12 20:00)

Musik

• Håkan Hellström-biljetter, signerad gitarr och affisch 41 500 kr
  • Håkan Hellströms scenkläder från rekordkonserten på Ullevi 37 700 kr
  • Mikkey Dee:s signerade puka – 36 000 kr
  • Hooja – signerad glesbygdskavaj – 30 010 kr
  • Cornelia Jakobs soffa 10 500 kr

För mer information, vänligen kontakta:
Sofia Hagelin, pressansvarig på Tradera
Telefon: 0708-877695, mejl: Sofia.Hagelin@tradera.com

Tradera är Sveriges största marknad för second hand och begagnat och företagets vision är att vara drivande i omställningen till en cirkulär ekonomi. På Tradera finns drygt 4 miljoner begagnade saker till försäljning. Ungefär 1000 nya auktioner läggs upp i timmen och var tredje sekund byter saker ägare på Tradera. I det stora utbudet finns allt från märkeskläder, designerväskor och barnkläder till inredning, antikviteter, hemelektronik och samlarsaker. I över tjugo år har Tradera arbetat med cirkulär konsumtion. Men kanske har det aldrig varit mer aktuellt än i dag. I en tid när nya saker och kläder blir både billigare och mer lättillgängliga så är Traderas roll att stå för ett mer hållbart handlande viktigare än någonsin.