Höstrensa hemmet inför årets bästa försäljningshelg på andrahandsmarknaden

Nu är bästa tiden att göra höstrensning i skåp och garderober. Sista helgen i oktober brukar nämligen vara den cirkulära marknaden Traderas bästa försäljningshelg på hela året. Här listar Tradera vilka produkter som säljer bäst och trendar just nu.

När hösten börjar övergå till vinter passar många på att inventera hemmet och sälja vidare saker som inte längre används. För den som vill dryga ut kassan är just den här veckan ett bra tillfälle att lägga upp sina annonser, så att de avslutas efter den 25 oktober. Sista veckan i oktober brukar nämligen alltid vara den starkaste försäljningsveckan på hela året på Tradera.

Störst omsättning just nu är det på damkläder, barnkläder, leksaker och vinylskivor på Tradera.

– Hösten är en tid då shoppinglusten väcks och många uppdaterar både hemmet och garderoben. Fler och fler inser också att det kan vara klokt att kolla in andrahandsmarknaden innan man köper nyproducerat, både för planeten och plånboken, säger Sofia Hagelin, PR-ansvarig på Tradera.

ABBA-trend på Tradera

Bland kategorier som trendar märks samlarbilder, pussel, datorkomponenter och växter. Inom samlarbilder är det framförallt Pokémonkort som står för den stora tillväxten. Även försäljningen av samlarkort och autografer på ABBA har vuxit starkt, sedan gruppen släppte nytt låtmaterial i början på september. Även pussel har i stort sett tredubblats i försäljning på två år. Inom växter är det framförallt sticklingar som står för den största ökningen.

Hemelektronik ger bra betalt
Bäst betalt får man för saker som säljs inom kategorierna datorer och tillbehör, kameror, klockor, mobiltelefoner och resor/presentkort. Men attraktiva objekt oavsett kategori kan ofta leda till budkrig och höga slutpriser.

– Märkeskläder, exklusiva väskor i fint skick, muminmuggar och sällsynta vinylskivor kan också gå för riktigt höga belopp, men man kan verkligen sälja allt från schyssta verktyg till mormors gamla fina trasmatta. Allt som är av bra kvalitet, unikt och vackert med patina drar upp priserna, säger Sofia Hagelin.

Sofia Hagelin, pressansvarig Tradera

Sofia.hagelin@tradera.com

Tradera är Sveriges största cirkulära marknad och företagets vision är att vara drivande i omställningen till en cirkulär ekonomi. På Tradera finns drygt 3 miljoner begagnade saker till försäljning. Ungefär 1000 nya auktioner läggs upp i timmen och var tredje sekund byter saker ägare på Tradera. I det stora utbudet finns allt från märkeskläder, designerväskor och barnkläder till inredning, antikviteter, hemelektronik och samlarsaker. I över tjugo år har Tradera arbetat med cirkulär konsumtion. Men kanske har det aldrig varit mer aktuellt än i dag. I en tid när nya saker och kläder blir både billigare och mer lättillgängliga så är Traderas roll att stå för ett mer hållbart handlande viktigare än någonsin.