HP Design Challenge 08 - HP i välgörenhetssamarbete med svenska designers

Under sommaren har fyra svenska designers inspirerats av mönstren på HPs bärbara datorer för att ta fram personliga accessoarer till dem. De fyra designers som deltagit är Per Holknekt från Odd Molly, Stefan Wåhlberg, känd som designern bakom kläderna i Let's Dance på TV4, Noemi Ivanova från Made by Noemi och Johanna Davidsson, väskdesigner från Adora Design.

Med inspiration från mönstret Echo har Stefan Wåhlberg skapat en korsett med tillhörande kjol i tyll. Per Holknekt har byggt om en HP Pavilion dv6887 från en bärbar dator till en rullande dator, komplett med skateboardhjul och griptape.

- För mig var det lätt att dra en parallell mellan skateboard och dator. Skateboarden var på sin tid en magnet för de mest kreativa hjärnorna, på samma sätt som datorn är idag, säger Per Holknekt.

- Jag har jobbat med att skapa en lyxig och nästan ceremoniell känsla i att öppna ett vackert paket. Sidenbanden gör fodralet lätt och tillgängligt samtidigt som det känns väldigt exklusivt, säger Noemi Ivanova om sin skapelse - ett datorfodral i spets och ull med mönstret Dragon i cerist skinn. Detta kompletteras med en matchande ögonmask.

Även Johanna Davidsson har skapat ett fodral, i hennes fall en datorväska i kuvertmodell inspirerad av mönstret Echo till HP Pavilion tx2000.

Utställning och auktion

Accessoarerna kommer tillsammans med datorerna att ställas ut i Gallerian i centrala Stockholm mellan den 27-30 augusti och kommer samtidigt att läggas ut till försäljning på Tradera. Auktionen på Tradera stängs den 7 september. Intäkterna från utställningen går oavkortat till BRIS.

- Vi är tacksamma för det stöd som HP och dessa svenska designers visar BRIS. Detta bidrag, tillsammans med HPs övriga bidrag, hjälper till att stärka vår viktiga verksamhet, säger Heléne Tibblin, Samordnare företagsrelationervid BRIS.

- Målet med projektet är att visa att HP är innovativa inom design och att nå ut till en bred målgrupp med designintresserade personer. HPs definition av design innefattar inte bara en snygg utsida, utan även en designad insida. HP har länge kommunicerat att datorn är personlig, vilket vi vill visa i det här projektet genom att låta kända designprofiler skapa kreativa accessoarer som inspirerats av den personliga datorn, säger Karin Eriksson, marknadschef för PSG på HP.

Länkar till auktionerna:

För bilder och kontaktinformation, vänligen kontakta
catharina.berg@hillandknowlton.com, tel: 08-4028930

Gunilla Lundqvist, marknadskommunikationschef HP Sverige,
tel: 08-524 90400

Karin Eriksson, marknadschef för PSG på HP, tel 08-524 959 32

Anna Chrona, Presschef Tradera
tel: 08-50510552
achrona@ebay.com

Om HP
HP förenklar den tekniska upplevelsen för alla sina kunder - från hemanvändare till de största företagen. HP är ett av världens största it-företag, med en portfölj som spänner över skrivare, datorer, mjukvara, tjänster och it-infrastruktur. Fram till den 31 juli 2008 uppgick HPs omsättning under de senaste fyra kvartalen till 113,1 miljarder dollar. Mer information om HP (NYSE: HPQ) finns på www.hp.se.