Många oönskade julklappar redan ute på nätet

Tomten har inte mer än hunnit sätta sig i släden innan svenskarna börjar fundera på vad de ska göra med alla oönskade julklappar. Under julaftons kväll rådde det full aktivitet på nätet med att hitta nya ägare till de klappar man inte ville ha. På Tradera lades drygt 14 300 auktioner ut av privatpersoner under julafton.

Svenskarna har blivit riktigt snabba på att göra sig av med oönskade klappar. Det handlar många gånger om att man har fått något man inte vill ha eller kanske rent av något man redan har.

-       Julklapp säljes! Jättebra spel men jag har det redan. Helt nytt i obruten förpackning, skriver en Traderamedlem i en auktion som lades upp på julafton.

–      Allt fler får upp ögonen för att det går att sälja oönskade julklappar och göra något roligare för pengarna. I år har kategorierna ”Skönhetsvård” och ”Hobby & Leksaker” fått en ordentlig påfyllning bara några timmar in på juldagen. Många skriver att det var julklappar som de inte riktigt var nöjda med eller att det handlar om felköp eller dubbletter. Inom mobiltelefoni är det många som fått en ny telefon i julklapp som passar på att sälja den gamla, säger Jenny Pedersén, presschef på Tradera.

Många oönskade julklappar hamnar också i förråden
Det tar emot för svenskarna att byta eller lämna tillbaka oönskade julklappar. I en undersökning genomförd av YouGov på uppdrag av Tradera svarade svenskarna att de flesta oönskade julklapparna ger man vidare till någon annan (23 procent), eller att de hamnar i någon låda eller förråd (21 procent). 12 procent lämnar tillbaka eller byter julklappen, 6 procent säljer vidare och 38 procent är osäkra på vad de brukar göra av oönskade julklappar.

Mest växande kategorierna på Tradera under julafton:

1. Skönhetsvård

2. Mobiltelefoni & Tele

3. Smycken

4. Hobby & leksaker

5. Datorer & tillbehör

Kuriosa om oönskade julklappar
I USA används termen ”regifting” ofta om fenomenet att oönskade gåvor ges bort eller säljs vidare till någon som behöver dem bättre. Det var komikern Jerry Seinfeld som myntade uttrycket i ett avsnitt av Seinfeld från 1995. I avsnittet ger Elaine en Dymo (ettikettskrivare) till sin tandläkare Dr. Tim Whatley. Samma Dymo får sedan Jerry i julklapp av Tim.

Källa: Wikipedia

Fakta om undersökningen
Undersökningen genomfördes av YouGov under oktober 2011. 1021 svenskar i åldern 18-65 år svarade på webbenkäten.

Jenny Pedersén, Pressansvarig, Tradera
jepedersen@ebay.com

Tradera startades 1999 och är ett Ebayföretag. Tradera är en av Sveriges ledande köp- och säljsajter med över 2,5 miljoner registrerade medlemmar och 1,2 miljoner unika besökare i veckan. På Tradera kan du fynda bland närmare en miljon nya varor och andrahandsobjekt, både till fast pris och på auktion.

Mer från Tradera:
Tradera på Facebook, Tradera på Twitter, Tradera på Youtube, Tradera Widget, Nyheter från Tradera, Kampanjer på Tradera