Nu säljs årets julklappar på Tradera

Enligt en undersökning gjord av TNS på uppdrag av Tradera och eBay fick var fjärde svensk
åtminstone en oönskad julklapp förra året. Hur många som fått en oönskad julklapp i år återstår att se, men redan nu har svenskarna börjat lägga upp årets julklappar till försäljning på Tradera.

”Tråkig julklapp från tomten”, ”Nu säljer vi en stålmannendräkt eftersom sonen fick dubbetter i julklapp” eller ”Säljer nu en Playstation 3 då jag fick Playstation 4 i julklapp” – så låter det i några av de objektsbeskrivningar i annonser som lades upp på Tradera redan på julafton.

– Vi ser att det som läggs ut till försäljning på Tradera är julklappar som helt enkelt blivit fel, men även dubbletter eller prylar som blivit ersatta av nyare versioner vid julklappsutdelningen, säger Jenny Pedersén, pressansvarig Tradera.

Att var fjärde svensk förra året fick en oönskad julklapp till ett genomsnittligt värde om ca 400 kr, enligt undersökningen genomförd av TNS, innebär att svenskarna fick oönskade julklappar till ett värde om motsvarande totalt drygt 600 miljoner kr*.

Vanligast i samtliga åtta länder som deltog i undersökningen är att man behåller julklappen trots att man inte vill ha den. Svenskarna är de som är näst bäst på att byta oönskade julklappar, 19 procent uppger att de byter julklappar som de är missnöjda med. Bäst på att byta julklappar är spanjorer, var tredje spanjor (32 %) byter oönskade julklappar. Bäst på att sälja oönskade julklappar är däremot fransmännen, 13 procent av fransmännen uppger nämligen att de säljer oönskade julklappar.

Vanliga kategorier där julklappar nu säljs på Tradera är tv- och datorspel samt barnkläder.  I kategorierna tv- och datorspel samt mobiltelefoner är det vanligare att man säljer tidigare
versioner av en viss modell efter att man fått en nyare modell i julklapp.

Om undersökningen:

Undersökningen utfördes i november 2013 av TNS på uppdrag av Ebay och Tradera. Undersökningen genomfördes i åtta europeiska länder – Belgien, Frankrike, Irland, Italien, Polen, Ryssland,Spanien och Sverige. I undersökningen deltog män och kvinnor i åldrarna 16 till 64 år. Drygt 1000 personer deltog i undersökningen från varje land.

* Uppskattat genomsnittligt värde på oönskade klappar per svensk från TNS undersökning är 404 kronor. Antal personer i Sverige mellan 16 till 64 år från SCBs senaste mätning, 6 016 766 personer.  26 % av svenskarna uppger att de förra året fick åtminstone en oönskad julklapp. 404 kr * 0,26 * 6 016 766 personer = 632 001 100