För andra året i rad presenteras rapporten Tradera Circular Brands - Interior 2023, en grundlig analys över vilka inredningsmärken som är mest populära på Sveriges största marknad för second hand och begagnat.

Ny rapport: Årets cirkulära inredningsmärken enligt svenska konsumenter

För andra året i rad presenteras rapporten Tradera Circular Brands - Interior 2023; en analys över vilka inredningsmärken som är mest populära på Sveriges största marknad för second hand och begagnat. Syftet är att lyfta frågan om cirkularitet inom möbel- och heminredningsbranschen. Listan toppas för andra året i rad av porslinstillverkaren Rörstrand och Årets Rising Star blev Karlskrona Lampfabrik.

Inredning är en av de största kategorierna på Tradera. Varje dag byter tusentals möbler- och designprodukter hem via sajten. Samtidigt domineras svenskarnas konsumtion fortfarande av nyproducerade möbler och hushållsartiklar, där majoriteten av utsläppen sker. Mellan 2012 och 2022 ökade konsumtionen av möbler och inredning i Sverige med hela 49 procent enligt Konsumtionsrapporten från Göteborgs Universitet. En av utmaningarna i inredningsbranschen är att den största delen av utsläppen sker i produktionen av nya möbler och inredningsdetaljer. En viktig åtgärd för att stävja utvecklingen är att öka graden av återbruk.

För att uppmuntra till mer återbruk presenteras nu Tradera Circular Brands - Interior 2023. Här listas de inredningsmärken som är mest populära på Sveriges största marknad för second hand och begagnat.

– Vår ambition är att inspirera fler inom branschen att följa de goda exemplen och förbättra sin cirkulära affär. Förhoppningsvis väcker rapporten också tankar hos gemene man kring sin egen konsumtion av inredning och skapar intresse för andrahandsmarknaden, säger Stefan Öberg, vd på Tradera.

Så utses årets cirkulära inredning

Tradera har analyserat antalet sökningar, sålda produkter, genomsnittspris och genomförsäljningsgrad (dvs hur stor del av varumärkets produkter som faktiskt blir sålda) under de senaste 12 månaderna och vägt samman detta till ett index. Detta har utmynnat i listor över de mest populära varumärkena för möbler, textilier, porslin, belysning (nyhet i år) och glas samt en topp 20-lista för hela branschen. Dessutom utses Årets Rising Star. Vinnaren i år är porslinstillverkaren Rörstrand som tar hem förstaplatsen både i porslinskategorin och på topp 20-listan för hela branschen.

- Det stora intresset för våra varumärken Rörstrand, Iittala, Royal Copenhagen, Arabia och Georg Jensen, som samtliga placerat sig på topplistan över de mest efterfrågade på andrahandsmarknaden, är givetvis glädjande och framförallt ett bevis på att vårt hållbarhetsarbete lönar sig. Vi lägger mycket vikt vid materialval, att varorna ska hålla och tänker cirkulärt redan från start. Resultatet är produkter som kan byta hem över generationer och bidrar till att motarbeta slit- och släng-kulturen, säger Kati Ihamäki, VP, Sustainability & Public Affairs, Fiskars Group.

Svensk design lockar mest på andrahandsmarknaden

En tydlig trend är att svenskarna verkar föredra svenska varumärken på second hand-marknaden. På i stort sett alla topplistor är svenska märken i topp. Vinnaren i kategorin Möbler är IKEA.

– Vi är glada att IKEA kommer på första plats på topplistan över Sveriges mest populära möbelmärken på Tradera. Vi är stolta över våra IKEA produkter som designas utefter hållbarhet, kvalitet, funktion, design och självklart till ett bra pris. När våra produkter säljs på andrahandsmarknaden är det ett kvitto på att vi har levererat till de faktorerna och vi kommer närmare vår vision om att skapa en bättre vardag för de många människorna, säger Johanna Nordell, hållbarhetschef IKEA Sverige.

Listan: Årets cirkulära inredningsmärken 2023

3. Svenskt Tenn
  4. String
  5. Bruno Mathsson

Mest populära möbelmärke 2023 blev IKEA, följt av Norrgavel, Svenskt Tenn, String och Bruno Mathsson. Det såldes allra flest möbler från IKEA under året och på andra plats kom String. Bäst genomförsäljningsgrad däremot hade Svenskt Tenn följt av Bruno Mathsson och String.

Snittpriset för möbler som säljs på Tradera är 611 kronor för hela möbelkategorin, men för de mest attraktiva märkena brukar snittpriserna vara betydligt högre. De varumärken som ledde till högst budpriser under året var Norrgavel, DUX och Bruno Mathsson. Flest varumärkessökningar hade Svenskt Tenn, tätt följt av IKEA och String.

Årets Textil

1. Svenskt Tenn
  2. Marimekko
  3. Lovely Linen
  4. IKEA
  5. Lexington

Mest populära varumärke för textilier på Tradera 2023 blev Svenskt Tenn, följt av Marimekko, Lovely Linen, IKEA och Lexington. Det såldes allra flest textilier från Lovely Linen under året och på andra plats kom Svenskt Tenn. Bäst genomförsäljningsgrad däremot hade Georg Jensen följt av Lena Linderholm. De textilier som ledde till högst budpriser under året kom från Svenskt Tenn, Ljungbergs Textil och Marimekko. Allra flest varumärkessökningar hade Svenskt Tenn, följt av Marimekko och IKEA.

Årets Porslin

1. Rörstrand
  2. Gustavsberg
  3. Arabia
  4. Royal Copenhagen
  5. Höganäs Keramik

Det såldes allra flest porslinsauktioner från Rörstrand under året och på andra plats kom Gustavsberg. Bäst genomförsäljningsgrad däremot hade Lasse Åbergs porslin, följt av Svenskt Tenn. De porslinsauktioner som ledde till högst budpriser under året kom från Dahl Jensen och Jonathan Adler. Allra flest varumärkessökningar hade Rörstrand följt av Svenskt Tenn och Gustavsberg.

Årets Glas

1. Kosta Boda
  2. Iittala
  3. Orrefors
  4. Reijmyre Glasbruk
  5. Lasse Åberg

Mest populära varumärke inom glas blev Kosta Boda, följt av Iittala, Orrefors, Reijmyre och Lasse Åberg. Det såldes allra flest glasvaror från Kosta Boda under året och på andra plats kom Iittala. Bäst genomförsäljningsgrad hade Lasse Åberg följt av Klong. De glas-auktioner som ledde till högst budpriser under året kom från Granit, Klong och Svenskt Tenn. Granit släppte hösten 2022 en kollektion Stig Lindberg glas som under året gått till mycket höga slutpriser på Tradera. Allra flest varumärkessökningar hade Orrefors, följt av Iittala och Kosta Boda.

Årets Belysning

1. Karlskrona Lampfabrik
  2. Louis Poulsen
  3. ASEA
  4. Ateljé Lyktan
  5. Belid

Årets Belysning är en nyinrättad kategori för 2023. Mest populära varumärke för belysning på Tradera 2023 blev Karlskrona Lampfabrik, följt av Louis Poulsen, ASEA, Ateljé Lyktan och Belid. Det såldes allra flest belysningsarmaturer från Markslöjd under året och på andra plats kom Belid. Bäst genomförsäljningsgrad däremot hade ASEA följt av Karlskrona Lampfabrik. Den belysning som ledde till högst budpriser under året kom från Louis Poulsen, FLOS och Le Klint. Allra flest varumärkessökningar hade FLOS, följt av ASEA och Louis Poulsen.

Årets Rising Star

1. Karlskrona Lampfabrik
  2. Ljungbergs Textil
  3. Granit
  4. Norrgavel
  5. Kay Bojesen

Årets Rising Stars är de varumärken som har vuxit mest i popularitet på Tradera under det senaste året jämfört med året dessförinnan. Karlskrona Lampfabrik vann i år, följt av Ljungbergs Textil, Granit, Norrgavel och Kay Bojesen blev topp fem rising stars. Förra året tog Norrgavel hem titeln.

För mer information, vänligen kontakta:

Sofia Hagelin, kommunikationschef på Tradera

Telefon: 0708-877695,