Polarn O. Pyret utsett till årets mest populära second hand-märke på den cirkulära marknaden Tradera

Ny rapport: Barnkläderna som föräldrar helst shoppar second hand

För första gången presenteras Tradera Circular Brands 2022 - en rapport kring de klädmärken som är mest populära på Sveriges största second hand-marknad. Tradera har analyserat ett flertal parametrar som vägts samman till ett index. Detta har utmynnat i listor över de mest populära klädmärkena att köpa second hand. På barnsidan var det Polarn O. Pyret som blev årets mest populära second hand-märke.

På Sveriges ledande cirkulära marknad har kläder alltid varit en av de största kategorierna. Drygt 7 000 plagg byter garderob varje dag via Tradera. För att lyfta frågan kring cirkularitet i klädbranschen har Tradera för första gången arbetat fram en lista över de klädmärken som bevisat är mest populära på andrahandsmarknaden, helt baserat på popularitet och försäljningsvolym på Tradera.

– Vi ser tydligt att modemärken med hög kvalitet och design är mer populära på Tradera och de byter ofta garderob flera gånger under sin livstid. Målet med listan vi har tagit fram är att inspirera fler i branschen att ta efter och vässa sin cirkulära affär. Det här är klädmärkena som på riktigt driver på omställningen till en mer hållbar framtid, säger Sofia Hagelin, presschef Tradera.

Tradera har analyserat antalet sökningar, sålda plagg, genomsnittspris och genomförsäljningsgrad under de senaste 12 månaderna och vägt samman detta till ett index.

Svenska varumärken dominerar

Det mest populära klädmärket för barn på Tradera blev Polarn O. Pyret, på andra plats kom Mini Rodini och på tredje plats kom Lindex. Polarn O. Pyret kammade även hem en hedersvärd andraplats (efter Fjällräven) över alla klädmärken i hela branschen.

– Vi på Polarn O. Pyret är mycket stolta och glada över den här placeringen. Den är ett kvitto på att vi verkligen har lyckats med det som är viktigast för oss: kvalitet som håller. Våra kläder är gjorda för att älskas, tvättas och slitas av flera barn. Målet är att varje plagg ska bäras av minst tre barn. Det är hållbarhet på riktigt, säger Johan Munck, vd Polarn O. Pyret.

Flest Polarn O. Pyret-plagg såldes, men Pippi Långstrump var enklast att sälja

Det såldes allra flest barnkläder från Polarn O. Pyret under året och på andra plats kom Lindex. Bäst genomförsäljningsgrad däremot hade Pippi Långstrump följt av Arket och Mini Rodini.

Snittpriset för kläder som säljs på Tradera är 163 kronor för hela klädkategorin, men för de mest attraktiva märkena brukar snittpriserna vara betydligt högre. De barnplagg som ledde till högst budpriser under året kom från Burberry, Gneis och Didriksons.

Allra flest varumärkessökningar hade Mini Rodini, följt av Polarn O. Pyret och Lindex. Under året har det gjorts 46 000 sökningar efter Mini Rodini-plagg på Tradera.

– Det är så kul att vi är ett av de mest populära klädmärkena på Tradera! Massor av arbete och kärlek läggs ner i varje plagg från fiber till färdig produkt, 100 % av våra kollektioner är gjorda av icke-konventionella material och vi väljer bara dom materialen som är bäst för människor och miljö. Ett Mini Rodini plagg ska kunna användas av många barn och det är fantastiskt att prints jag skapade för 10 år sedan är lika populära idag! Vi tar starkt avstånd till fast fashion och att handla färre plagg i hög kvalitet, vårda dom och sen sälja dem vidare när vi inte behöver dem längre måste vara en av de mest hållbara vägarna framåt. Jag tycker Tradera är briljant! säger Cassandra Rhodin, grundare och Creative Director på Mini Rodini.

För mer information, vänligen kontakta:

Sofia Hagelin, Presschef Tradera

0708-877695, sofia.hagelin@tradera.com