Fjällräven utsedd till det mest populära klädmärket på Tradera - Sveriges största second hand-marknad

Ny rapport: Outdoormärkena som svenskarna helst shoppar second hand

För första gången presenteras Tradera Circular Brands 2022 - en rapport kring de klädmärken som är mest populära på Sveriges största second hand-marknad. Tradera har analyserat ett flertal parametrar som vägts samman till ett index. Detta har utmynnat i listor över de mest populära klädmärkena att köpa second hand. Fjällräven utsågs till årets mest populära second hand-märke.

På Sveriges ledande cirkulära marknad har kläder alltid varit en av de största kategorierna. Drygt 7 000 plagg byter garderob varje dag via Tradera. För att lyfta frågan kring cirkularitet i klädbranschen har Tradera för första gången arbetat fram en lista över de klädmärken som bevisat är mest populära på andrahandsmarknaden, helt baserat på popularitet och försäljningsvolym på Tradera.

– Vi ser tydligt att modemärken med hög kvalitet och design är mer populära på Tradera och de byter ofta garderob flera gånger under sin livstid. Målet med listan vi har tagit fram är att inspirera fler i branschen att ta efter och vässa sin cirkulära affär. Det här är klädmärkena som på riktigt driver på omställningen till en mer hållbar framtid, säger Sofia Hagelin, presschef Tradera.

Tradera har analyserat antalet sökningar, sålda plagg, genomsnittspris och genomförsäljningsgrad under de senaste 12 månaderna och vägt samman detta till ett index.

Svenska varumärken dominerar

Det mest populära outdoormärket på Tradera blev Fjällräven, på andra plats kom Peak Performance och på tredje plats Houdini. Fjällräven kammade även hem en hedersvärd första plats över alla klädmärken i hela branschen. Fjällräven hade också flest varumärkessökningar, följt av Peak Performance och Patagonia. Under året har det gjorts inte mindre än 115 000 sökningar efter Fjällräven-plagg på Tradera.

– Hållbarhet är en del av vårt DNA på Fjällräven och det är en del av kärnan i allt vi gör. Vi är därför oerhört glada över att Fjällräven har utsetts till det mest populära varumärket på Tradera. För oss är det ett fint bevis på att vårt arbete med att ständigt förbättra våra material, produktionsprocesser och leveranskedjor och utveckla produkter som är tidlösa, hållbara och funktionella verkligen lönar sig, säger Aiko Bode, hållbarhetschef på Fenix Outdoor and Fjällräven.

Flest Peak Performance-plagg såldes och Houdini var enklast att sälja

Det såldes allra flest outdoorplagg från Peak Performance under året och på andra plats kom Fjällräven. Bäst genomförsäljningsgrad hade Houdini följt av Arc’Teryx och Klättermusen. De outdoorplagg som ledde till högst budpriser under året kom från Arc’Teryx, Canada Goose och Parajumpers.

– Detta är ett jättefint kvitto på att vi delar vår målsättning och vår tro på att skapa tidlösa produkter med lång livslängd i hög kvalitet med våra konsumenter. Cirkularitet är prioriterat i allt vi gör - från design och produktutveckling till hur vi gör affärer. Därför är det extra kul att Peak Performance är ett av de mest populära varumärkena inom outdoor och mode på Traderas cirkulära marknad, säger Sara Molnar, Brand President, Peak Performance.

För mer information, vänligen kontakta:

Sofia Hagelin, Presschef Tradera

0708-877695, sofia.hagelin@tradera.com