Ny undersökning visar generationsklyfta i synen på begagnade julklappar

Ny undersökning visar generationsklyfta i synen på begagnade julklappar

Varannan svensk kan tänka sig att ge bort begagnade julklappar i år, och ännu fler kan tänka sig att få en begagnad julklapp. Detta enligt en ny Demoskopundersökning som också visar att attityden till begagnade julklappar i högsta grad är en generationsfråga.

– Detta är ett kvitto på att cirkulär konsumtion är framtiden, säger Sofia Hagelin på Sveriges största cirkulära marknad, Tradera.

13 december 2019 - Inför julhandeln har Tradera undersökt svenskarnas konsumtionsvanor i en ny Demoskopundersökning. Den visar att 8 av 10 kommer att spendera ungefär lika mycket pengar på julklappar i år som i fjol, och ungefär hälften (47 %) kommer att lägga över 2000 kronor på julklappar. Samtidigt ökar fokuset på klimat och hållbarhet, med begrepp som ”köpskam”. Begagnande varor är ett alternativ till nykonsumtion i julhandeln, inte minst då ”det återvunna plagget” i fjol utsågs till Årets julklapp.

Nu visar Traderas riksrepresentativa undersökning att allt fler kan tänka sig att lägga sina julklappspengar på begagnade klappar. Dessutom är attityden till att vilja ge bort eller få begagnade julklappar en generationsfråga. Bland yngre (18–29 år) kan fler än hälften (54%) tänka sig att ge bort en begagnad julklapp och nära 7 av 10 (67%) kan tänka sig att få en begagnad julklapp. Det skiljer sig därmed ca 20 procentenheter mellan den yngsta och äldsta gruppen.

Julklappstraditionen är stark och det finns inte mycket som tyder på att vi kommer sluta ge varandra julklappar. Men det är anmärkningsvärt att vi fortsätter bidra till nykonsumtionens klimatpåverkan när det är tydligt att folk lika gärna får en begagnad julklapp. Redan i dag kan en majoritet av svenskarna tänka sig att få begagnade klappar, och generationstrenden är ett kvitto på att cirkulär konsumtion är framtiden, säger Sofia Hagelin, pressansvarig på Tradera.

Svenskarna: Vi behöver inte fler nya saker

I undersökningen uppger 8 av 10 att de har saker hemma som de inte behöver. Dessutom svarar fler än 4 av 10 (43%) att de skulle kunna avstå helt från att handla julklappar i år. På en liknande fråga för bara ett år sedan svarade 20 procent att de övervägde att avstå från julklappshandeln. Dessutom har 1 av 5 svenskar ”ganska” eller ”mycket stor” klimatångest över sin nykonsumtion. Även här noteras en generationstrend med större klimatångest bland de yngre.

Det bästa du kan göra för miljön i år är att gå igenom vad du redan har hemma. Det är fler som kan tänka sig att få en begagnad julklapp än att ge en begagnad julklapp och samtidigt sitter många på saker hemma som de inte behöver. Julhandeln i år är ett perfekt tillfälle att få ut de begagnade prylarna ur garderoben och skåpen, och samtidigt bidra till minskad klimatpåverkan. Tveka inte, tänk till och ge bort en cirkulär julklapp istället för att köpa nytt, säger Sofia Hagelin.

För mer information, vänligen kontakta: Sofia Hagelin, pressansvarig Tradera
Telefon: 0708-877695, mejl: shagelin@paypal.com

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Demoskop på uppdrag av Tradera, med syfte att kartlägga den svenska allmänhetens vanor och attityder kring sin konsumtion, inklusive synen på second hand och begagnade julklappar. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18–79 år. Totalt har 1018 intervjuer genomförts under perioden 15–19 november 2019.

Resultat från undersökningen:

Ungefär hur mycket pengar kommer du lägga på julklappar i år?

Ingenting 6% 7% 5% 6% 2% 9% 8%
Upp till 500 kr 8% 11% 6% 12% 5% 8% 10%
501–1000 kr 14% 15% 13% 28% 11% 10% 15%
1001–2000 kr 22% 20% 24% 27% 25% 17% 21%
2001–5000 kr 33% 31% 35% 20% 42% 35% 26%
Mer än 5000 kr 14% 14% 13% 5% 12% 19% 16%

Är det mer eller mindre än du lade på julklappar i fjol?

Totalt Män Kvinnor 18–29 år 30–49 år 50–64 år 65-79 år
Mer 4% 6% 3% 14% 3% 2% 1%
Ungefär lika mycket 80% 79% 80% 72% 77% 85% 84%
Mindre 13% 12% 15% 10% 18% 11% 11%
Vet ej 3% 3% 2% 4% 2% 3% 4%
Skulle du kunna tänka dig att FÅ en begagnad julklapp?

Ja 56% 51% 60% 67% 59% 53% 45%
Nej 30% 35% 25% 23% 28% 35% 33%
Tveksam, vet ej 14% 13% 15% 10% 13% 12% 22%

Skulle du kunna tänka dig att GE BORT en begagnad julklapp?

Ja 47% 41% 53% 54% 52% 45% 37%
Nej 39% 45% 33% 37% 34% 43% 43%
Tveksam, vet ej 14% 14% 14% 8% 14% 12% 20%

Skulle du kunna tänka dig att avstå från att handla julklappar i år?

Ja 43% 46% 39% 41% 36% 44% 53%
Nej 49% 47% 52% 51% 57% 49% 35%
Tveksam, vet ej 8% 7% 10% 7% 7% 7% 12%

Handlar du mer eller mindre kläder på second hand idag än för tre år sedan?

Mer 20% 17% 23% 30% 20% 20% 11%
Ungefär lika mycket 52% 48% 54% 44% 59% 52% 44%
Mindre 17% 22% 14% 22% 11% 17% 28%

Handlar du mer eller mindre produkter och varor på second hand idag än för tre år sedan?

Mer 34% 37% 33% 44% 37% 34% 19%
Ungefär lika mycket 50% 49% 50% 42% 49% 53% 55%
Mindre 11% 10% 11% 6% 10% 8% 21%

Har du saker hemma som du upplever att du inte behöver?

Ja 82% 78% 87% 87% 81% 84% 80%
Nej 14% 17% 10% 9% 16% 14% 13%