Ny undersökning visar: Männen snåla och idéfattiga på Alla hjärtans dag

– Det är uppenbart att man lätt kan få prestationsångest inför Alla hjärtans dag. Men den 14 februari behöver inte nödvändigtvis handla om att ge traditionella presenter till sin respektive. Små, personliga gåvor blir ofta mer uppskattade än en bukett röda rosor. Det kan också vara ett bra tillfälle att visa uppskattning till vänner, bekanta eller till och med barnen, säger Jenny Pedersén, presschef på Tradera.

Kvinnorna önskar sig mer kreativitet när det gäller presenterna de får. 53 procent av kvinnorna i undersökningen önskar att deras partner vore mer uppfinningsrik i valet av presenter. Motsvarande siffra bland männen är endast 23 procent. Totalt bland de tillfrågade (både män och kvinnor) önskade nästan fyra av tio (38 procent) att deras respektive vore mer fantasifulla när de väljer presenter.

Undersökningen visar också att det oftare är kvinnan som ger presenter. Var tredje man uppger att de brukar bli uppvaktade med presenter på Alla hjärtans dag, medan bara var fjärde kvinna uppger samma sak.

Undersökningen genomfördes av YouGov under februari 2012. 1016 svenskar i åldern 18-74 år deltog.

Tradera startades 1999 och är ett Ebayföretag. Tradera är en av Sveriges ledande köp- och säljsajter med över 2,5 miljoner registrerade medlemmar och 1,2 miljoner unika besökare i veckan. På Tradera kan du fynda bland närmare en miljon nya varor och andrahandsobjekt, både till fast pris och på auktion.