Nya lökar, vårens trend på Tradera

Det kan tyckas att trädgårdslandet och Internet ligger så långt ifrån varandra som det bara går. Men faktum är att på Tradera spirar just nu handeln med fröer, sticklingar och lökar mer än någonsin. Störst intresse finns för de unika korsningarna av blommor och växter som bara går att hitta på nätet.

Just nu är det högsäsong för alla hemmaodlare och balkongfantaster. Många spenderar helgerna framför fröhyllan på stormarknaden, botaniserande i handelsträdgårdar eller på alla fyra i trädgårdslandet.

På Tradera är trädgårdskategorin just nu en av de hetaste kategorierna, och i dagsläget finns det över 11 400 aktiva auktioner uppe. I trädgårdskategorin hittar man det mesta, alltifrån krukväxter, verktyg och trädgårdstomtar till fröer, lökar och sticklingar och det är ofta hobbyodlare som säljer till andra entusiaster. Trädgårdskategorin växer när det är säsong, men många av entusiasterna håller igång handeln året runt.

Något som skiljer näthandeln från handelsträdgården är att man kan hitta helt unika blommor och växter som korsats fram av hemmaodlare. En stickling går normalt för ca 15-90 kr så har man fina blommor i sin trädgård kan man tjäna en bra slant. Mest populärt är fröer som haft 70 000 listningar sedan årsskiftet därefter kommer uteväxter, krukväxter, Pelargoner och Hoya.

- Man kan tycka att Internet och trädgårdslandet känns som en ganska udda kombination men faktum är att intresset för trädgårdskategorin har varit enormt nu under våren och ser ut att växa ytterligare. Det är inte ovanligt att en auktion för en stickling har haft 30 bud eller fler, säger Anna Chrona pressansvarig på Tradera.

Så paketerar du lökarna
Det kan kännas krångligt att skicka plantor och sticklingar med post, men det finns många tricks. Här är några från Traderas egna medlemmar:

-       Använd en tom hushålls- eller toarulle som skydd kring plantan

-       Packa plantan i en hel eller halv urdiskad mjölkkartong

-       Ett eller två lager bubbelplast står emot eventuell kyla

Länkar till trädgårdskategorier:
Trädgård - http://www.tradera.com/Tradgard-c3_1605
Frön - http://www.tradera.com/Fron-c3_160501
Lökar & Knölar - http://www.tradera.com/Lokar-Knolar-c3_160510
Krukväxter - http://www.tradera.com/Krukvaxter-c3_160502
Trädgårdsverktyg - http://www.tradera.com/Tradgardsverktyg-c3_160503

Anna Chrona, Pressansvarig, Tradera
achrona@ebay.com

Tradera startades 1999 och är idag Sveriges största auktionssajt med över 2,1 miljoner registrerade användare och varje månad säljs det hundratusentals varor. Varje vecka har Traderas hemsida 1,3 miljoner unika besökare vilket gör Tradera till en av Sveriges största sajter enligt SIS-Index.