Nytt initiativ ska underlätta donationer till barnen i Ukraina

För att hjälpa barn och familjer som drabbats av konflikten i Ukraina så lanserar Tradera initiativet Stötta barnen i Ukraina till förmån för Rädda Barnen. Redan nu har flera kända svenskar och företag valt att bidra. Det går exempelvis att buda på att prova brudklänningar med Elsa Billgren, en akvarell målad av Petter, en originalmålning av Maxi Svensson eller en begagnad kändistelefon från Tre.

Nu inleder Tradera initiativet Stötta barnen i Ukraina med anledning av den rådande situationen i Ukraina. I initiativet uppmuntras svenska folket att bidra genom att lägga upp eller buda på auktioner. Alla pengar går oavkortat till en pågående insamling för Rädda Barnen, som ska finansiera stödinsatser till barn och familjer på flykt.

– Många insamlingar vittnar om att det är svårt att administrera skänkta kläder och saker på plats. Det är alltså ofta bättre att skänka pengar. Genom att sälja kläder och saker på Tradera kan du skänka pengar till Rädda barnen som är på plats i Ukraina. Med detta initiativ kan vi utnyttja vår plattform till något gott, säger Johanna Ewerbring, charity lead på Tradera.

Redan idag går det att börja buda eller lägga upp egna auktioner till förmån för Rädda Barnen. Hittills har flera kända svenskar och företag valt att bidra genom egna, unika auktioner. Petter Alexis Askergren skänker en akvarell föreställande Sergels Torg. Man kan också buda på en privat VIP-visning av Ernst Billgrens nya utställning med NFT-konst. Maxi Svenssons akvarell blev en av de dyraste under Musikhjälpen 2021 och gav med ett slutpris på 463 500 kronor ett värdefullt bidrag till insamlingen. Till förmån för Rädda Barnens arbete i Ukraina och kringliggande länder skänker han nu originalmålningen Blommor för Ukraina i olja och akryl. Bland auktionerna finns också signerade matchtröjor, hotell- och spaupplevelser och möten med kända influencers.

– Vi har fått ett fantastiskt gensvar från flera folkkära profiler som vill vara med och bidra och jag är övertygad om att svenska folket kommer engagera sig. Inga barn ska behöva uppleva vad barnen i Ukraina genomlider, säger Johanna Ewerbring.

Ett urval av auktioner som är igång till förmån för kampanjen Stötta barnen i Ukraina:

VIP-visning av nya NFT-utställningen med Ernst Billgren och lunch på Taverna Brillo

Akvarellmålning målad av Petter

Medverka i Gordon Dewoons YouTube-kanal

Originalmålning i olja/akryl av Maxi Svensson

By Lassen fårskinnsfåtölj Ingeborg och inredningskonsultation med Sofie & Hanna

En sminkning av Johanna Johnson och en skönhetsgoodiebag

Ett femtiotal mobiltelefoner varav flera använts av kändisar som Afasi, Renée Nyberg, Cassandra Klatzkow, Kayo, Linda Bengtzing, Rolf Lassgård, Jill Johnson, Mariette, Molly Nutley, Sean banan, Hanna Graaf, Emma Igelström, Agneta Sjödin, Uno Svenningson och många andra.

Prova brudklänningar med Elsa Billgren

Ett personligt porträtt målat av Kalle Möller från Paradrätten

2 biljetter till Malmö-premiären av “Noice - Rockmusikalen” inkl middag

Japanska spahotellet Yasuragi - Exklusiv vistelse för 2

10 st Golden Ticket paket på Ellery Beach house

Exklusiv bakom-kulisserna-upplevelse med HV71:s A-lag

Yoga & meditationsretreat för 2 personer på Lyckhem

Exklusiv visning av Astrid Lindgrens hem med guidning av hennes barnbarnsbarn

En dag i studion med artisten Julia Alfrida

Exklusivt besökspaket på Astrid Lindgrens Värld

#10 Raimo Helminen äkta matchtröja

Årskort till KB’s konserter i Malmö

Fakta Stötta barnen i Ukraina

Vad: Välgörenhetskampanj på Tradera där pengar från auktioner går till Rädda Barnens insamling för att hjälpa barn och familjer som drabbats av konflikten i Ukraina. Kampanjen pågår fram till den 20/3.

Auktionera för kampanjen: På Tradera kan alla vara med och bidra genom att lägga upp saker till försäljning och låta pengarna gå till Rädda Barnen. När man skapar sin annons klickar man på Donera till insamling under segmentet tillval och väljer sedan Rädda Barnen som mottagare. Skapa annons till förmån för Rädda Barnen här.

Buda på auktioner: Kampanjens auktioner samlas under en särskild flik och nås här. Folkets auktioner till förmån för Rädda barnen finns här.

För mer information, vänligen kontakta:
Sofia Hagelin, presschef, Tradera
Mejl: sofia.hagelin@tradera.com