Odlingstrenden växer starkt  - Dyraste sticklingen någonsin såld på Tradera i augusti

Odlingstrenden växer starkt - Dyraste sticklingen någonsin såld på Tradera i augusti

Under de senaste åren har intresset för växter, frön och sticklingar ökat i Sverige och odlingstrenden har vuxit ännu mer sedan pandemins utbrott. På Tradera syns trenden tydligt då det säljs dubbelt så många sticklingar hittills i år jämfört med för två år sedan. För sällsynta Monstera-sticklingar har priserna stigit kraftigt och går just nu för över 10 000 kronor styck. I augusti såldes den dyraste sticklingen någonsin – en Monstera adansonii variegata. som efter 162 bud slutade på 17 555 kr.

Runt om i landet råder det ingen tvekan om att odling och växter är av stort intresse. Under de senaste åren har en medvetenhet kring råvaror och mat vuxit fram och efterfrågan på närodlat blivit allt större. Under det halvår som präglats av coronapandemin har trädgårdsbranschen märkt av av en stark tillväxt. Även e-handeln för trädgård har tagit fart och kurser i odling blir snabbt fulltecknade på folkhögskolor.

Det växande intresset syns även på den cirkulära marknaden Tradera. Bara i år har försäljningen i denna kategori ökat med 33 procent jämfört med samma period i fjol.

– Jag tror många är trötta på den virtuella, uppkopplade värld vi till mångt och mycket lever i och saknar att få jobba med händerna. Efter pandemins inträde har odlingsintresset på Tradera ökat ännu mer. Jag tror att många har tillbringat mer tid hemma i coronatider och därför har haft möjlighet att realisera sina trädgårdsdrömmar, säger Sofia Hagelin, presschef på Tradera.

Den underkategori som vuxit mest är sticklingar och priserna på dessa har skjutit i höjden under 2020. Av de topp tio dyraste växtförsäljningarna någonsin på Tradera såldes sex av tio i augusti eller september i år. Det är framförallt sällsynta Monstera adansonii variegata som går för mycket höga slutpriser.

Topplista över de dyraste sticklingarna som sålts på Tradera

Nr Auktion Slutpris Antal bud
1 Monstera adansonii variegata (archipelago plant) 17 555 kr 162 bud
2 Monstera adansonii Variegata hel planta rotad växt 16 055 kr 123 bud
3 Monstera aurea STOR planta 15 166 kr 47 bud
4 Monstera adansonii vareigata 15 000 kr 34 bud
5 2pcs adansonii variegata 14 000 kr 1 bud
6 Monstera adansonii 'Archipelago' - variegata - 13 000 kr 1 bud
7 Monstera adansonii variegata ( variegated monstera ) 13 000 kr 48 bud
8 Monstera Adansonii Variegata Archipelago 12 700 kr 93 bud
9 Monstera adansonii variegata archipelago 12 500 kr 33 bud
10 Monstera adansonii variegata ”archipelago" 12 500 kr 33 bud

Nr 9 och 10 såldes i januari resp februari 2020 så det saknas länk till de annonserna – annonser sparas bara i 90 dagar på Tradera.

Tradera är Sveriges största cirkulära marknad och företagets vision är att vara drivande i omställningen till en cirkulär ekonomi. På Tradera finns drygt 3 miljoner begagnade saker till försäljning. Ungefär 1000 nya auktioner läggs upp i timmen och var tredje sekund byter saker ägare på Tradera. I det stora utbudet finns allt från märkeskläder, designerväskor och barnkläder till inredning, antikviteter, hemelektronik och samlarsaker. I över tjugo år har Tradera arbetat med cirkulär konsumtion. Men kanske har det aldrig varit mer aktuellt än i dag. I en tid när nya saker och kläder blir både billigare och mer lättillgängliga så är Traderas roll att stå för ett mer hållbart handlande viktigare än någonsin.