Så firar Sverige semestern i år

Det börjar dra ihop sig till semestertider och Tradera har undersökt svenskarnas semesterplaner.  Högst i kurs bland de svenska favoritresemålen står Gotland och Öland tätt följt av Västkusten. Det ser även ut att bli en påkostad semester i år, var fjärde svensk har 10 000 kr eller mer i semesterbudget.

Hos de semesterfirare som planerat stanna i Sverige under sommaren är det mest populära resmålen i följd; Gotland och Öland (31 %), Västkusten (24 %), fjällen (12 %), Stockholms skärgård (11 %) och Skåne/Blekinge (10 %). Det finns också en tydlig lokalpatriotism, Stockholmarna stannar gärna i sin skärgård, Göteborgarna på ”Bästkusten”.

Även i år verkar plånböckerna vara välfyllda, 25 % har 10 000 eller mer i sin semesterkassa. Det viktigaste med semestern är att få koppla av och samla energi (31 %), att slippa vardagen (26 %) och få umgås med familjen (24 %)

Men sommar innebär inte bara frid och fröjd. Det jobbigast med sommaren är insekter (41 %) och försäljare (10 %). 41 % tycker dock att alla nackdelar hör sommaren till. Utsatta delar som Norrland är såklart extra fientliga mot insekter. Försäljarna ser ut att vara jobbigast i södra Sverige.

Undersökningen i korthet:

• 55 % spenderar huvuddelen av sin semester i Sverige, 39 % utomlands. För 13 % blir det ingen semester alls i sommar.
  • 25 % har mer än 10 000 kr i semesterbudget, 14 % har 7 500 – 10 000 kr, 17 % har 5 000 – 7 500 kr, 19 % har 1 000 – 5 000 kr, 4 % har 0 – 1 000 kr, 21 % vet ej vilken budget de har.

Här semestrar vi helst i sommar:

1. Gotland och Öland (31 %)
  2. Västkusten (24 %)
  3. Fjällen (12 %)
  4. Stockholms skärgård (11 %)
  5. Skåne/Blekinge (10 %)

Hitta fyndresan på Tradera här:

Är du intresserad av undersökningen i sin helhet eller mer lokala siffror? Vänligen kontakta Anna Chrona enligt kontaktuppgifter nedan.

Information om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i mars 2011 av undersökningsföretaget Yougov.
1022 personer mellan 18-65 år besvarade webbenkäten.

Anna Chrona, Pressansvarig, Tradera
achrona@ebay.com

Tradera startades 1999 och är ett Ebayföretag. Idag är Tradera Sveriges största auktionssajt med över
2,3 miljoner registrerade medlemmar. Beroende på säsong ligger mellan 650 000 och 1 miljoner varor ute till försäljning varje dygn, och varje vecka har Traderas hemsida 1,3 miljoner unika besökare vilket gör Tradera till en Sveriges största sajter enligt SIS-Index.

Mer från Tradera:
Tradera på Facebook, Tradera på Twitter, Tradera på Youtube, Tradera Widget, Nyheter från Tradera, Kampanjer på Tradera