Så mycket samlade Tradera-auktionerna in till Börje Salming ALS-stiftelse

Via insamlingen “Hjälp oss att hjälpa” har svenska folket budat hem auktioner på Tradera för nästan 200 000 kronor. Pengar som går oavkortat till arbetet med att förverkliga Börje Salmings dröm om att stoppa och bota sjukdomen ALS.

Ingemar Stenmark, Peter Forsberg, Nicklas Lidström och Jan-Ove Waldner är några av de profiler som var med och bidrog med auktioner på Tradera för att stötta insamlingen “Hjälp oss att hjälpa”. Auktionerna avslutades på Valborgsmässoafton och slutsumman landade på drygt 192 000 kronor, efter 2 200 lagda bud. Pengar som går till Börje Salming ALS-stiftelse.

– Börje Salmings kamp mot ALS har berört oss alla, vilket märks på engagemanget från både de som valt att bidra med auktioner och alla de som varit med och budat för att samla in pengar till stiftelsens arbete. Det betyder mycket för oss att Tradera kan användas som en plattform för initiativ som detta, säger Sofia Hagelin, kommunikationschef på Tradera.

Objekten som auktionerades ställdes även ut i samband med galan “En kväll för Börje” som Börje Salming ALS-stiftelse arrangerade på Berns i förra veckan.

– Vi är tacksamma för alla bidrag och det fantastiska engagemanget från galan och insamlingen på Tradera. Precis som Börje önskade är det vårt mål att att stoppa och bota ALS och alla bidrag räknas i den kampen, säger Karin Karlström, initiativtagare och grundare av Börje Salming ALS-stiftelse.

Uppvisningsmatch mellan bordtennislegendarer blev dyrast

Uppvisningsmatchen mellan Jan-Ove Waldner och Mikael Appelgren blev den dyraste auktionen. Den landade på 40 500 kr efter 157 bud. Näst dyrast blev Börje Salmings efterlämnade mountainbike, som slutade på 36 000 kr. Tredje dyrast blev Nicklas Lidströms signerade Detroit Red Wings-tröja för drygt 21 000 kr.

Alla auktioner till förmån för Börje Salming ALS-stiftelse:

Uppvisningsmatch mellan JO Waldner och Mikael 'Äpplet' Appelgren

40 500 kr

Börje Salmings cykel Scott MTB Spark 900 orange - rekondad och välvårdad

36 000 kr

Nicklas Lidströms signerade matchtröja Skills Competition All Star Toronto 2000

21 500 kr

Icehotel Jukkasjärvi 2 nätter och en rundvandring i Börjes spår i Kiruna

12 501 kr

Matchtröja #18 Stefan ‘Lill-Prosten’ Karlsson Brynäs -72 från tv-serien om Börje

Peter 'Foppa' Forsbergs signerade ishockeyklubba - en gåva till Börje

Rolf 'Råttan' Edberg, VIP-match AIK, middag och rundtur på Hovet

Mats 'Sudden' Sundins signerade ishockeyklubba - en gåva till Börje

Skärgårdspaket på Waxholms hotell och träffa Stig Salming och Urban Johansson

Henrik 'Zäta' Zetterbergs signerade ishockeyklubba - en gåva till Börje

Matchtröja #11 Hans ‘Virus’ Lindberg Brynäs -72 från tv-serien om Börje Salming

Matchtröja #21 Stig Östling Brynäs -72 från tv-serien om Börje Salming

Markus Näslunds signerade matchtröja #19 från Vancouver Canucks

Ingemar Stenmarks klassiska retromössa - nystickad och använd av Stenmark

Fredrik Jax karikatyr av Börje Salming och den svenska NHL-stammen

Matchtröja #7 Östen Määttä Kiruna AIF -69 från tv-serien om Börje Salming

Boka Stefan Borg för en föreläsning om utrikespolitik, kris och konflikt

Börje Salming porträtt i olja på OSB-skiva målad av Roger Sångberg

Matchtröja #5 Per-Olof Uusitalo Kiruna AIF -69 från tv-serien om Börje Salming

Matchtröja #9 Björn Wagerlind Kiruna AIF -69 från tv-serien om Börje Salming

21 för 21

Som en del av insamlingen auktionerade flera av landets hockeyklubbar ut matchtröjor med nummer 21, som en hyllning till Börje Salmings ikoniska nummer.

Brynäs IF

Sundsvall Hockey

IK Oskarhamn

Forshaga IF

2030 kr

Rögle BK

Östersunds IK

Skövde IK

BIK Karlskoga

Tyresö Hanviken Hockey

KRIF Hockey

Visby Roma

För mer information, vänligen kontakta:
Sofia Hagelin, kommunikationschef, Tradera 0708 - 87 76 95

Tradera är Sveriges största marknad för second hand och begagnat och företagets vision är att vara drivande i omställningen till en cirkulär ekonomi. På Tradera finns drygt 5 miljoner begagnade saker till försäljning. Ungefär 1000 nya auktioner läggs upp i timmen och var tredje sekund byter saker ägare på Tradera. I det stora utbudet finns allt från märkeskläder, designerväskor och barnkläder till inredning, antikviteter, hemelektronik och samlarsaker. I över tjugo år har Tradera arbetat med cirkulär konsumtion. Men kanske har det aldrig varit mer aktuellt än i dag. I en tid när nya saker och kläder blir både billigare och mer lättillgängliga så är Traderas roll att stå för ett mer hållbart handlande viktigare än någonsin.