Spara tusenlappar på barnens vinterkläder

- Barnfamiljer som gärna vill ha kläder med bra kvalitet eller ett specifikt märke kan exempelvis spara upp till 3 000 kronor på att köpa begagnade vinterkläder istället för nya, och samtidigt tjäna dryga tusenlappen om de säljer barnens urväxta kläder, säger Christina Kilström, marknadschef på Tradera.

Intresset för barnkläder har ökat stort under de senaste åren, och nya varumärken dyker hela tiden upp i butiker och på nätet. Men barnens nya kläder blir snabbt för små och samlas på hög. Var tredje familj har mellan tre och fem flyttkartonger med urväxta barnkläder i sina förråd, enligt en undersökning som YouGov utfört på uppdrag av Tradera 2 . I takt med att barnens garderober sväller över inser fler och fler föräldrar fördelarna med att köpa och sälja barnkläder på andrahandsmarknaden.

-En undersökning som vi genomförde i våras visade att nästan hälften (44 procent)3 av svenska föräldrar ofta eller då och då köper begagnade kläder till sina barn. Det är ingen slump att vinterkläder för barn är en så stor kategori hos oss. Ofta är plaggen dyra när de köps nya, och blir urväxta redan efter en säsong, säger Christina Kilström.

Jenny Pedersén, Pressansvarig, Tradera
jepedersen@ebay.com

Tradera är Sveriges mest besökta shoppingsajt med mer än 4 miljoner unika besökare i månaden. Med ett brett utbud, allt från barnkläder till heminredning och hemelektronik, och ca 1 miljon produkter ute till försäljning är Tradera Sveriges största shoppingsajt. Tradera ägs sedan 2006 av eBay.

Mer från Tradera:
Tradera på Facebook, Tradera på Twitter, Tradera på Youtube, Tradera Widget, Nyheter från Tradera, Kampanjer på Tradera

1 Se bifogat räkneexempel

2 Resultat från en undersökning som genomförts av YouGov på uppdrag av Tradera under mars 2012. 1072 föräldrar i åldern 25-65 år med barn i åldrarna 0-15 år deltog.

3 Enligt samma undersökning som ovan