Stort intresse för vintersport och skidkläder på Tradera: ”Går att hitta second hand i väldigt bra skick”

Det blir mer populärt att handla skidkläder och vintersportutrustning second hand. Inför årets sportlovsveckor går det att hitta tiotusentals varor. Allt från trendiga skidkläder från populära varumärken, till längdskidor och skridskor - ofta i nyskick, fast bättre för både plånboken och planeten.

Svenskarnas intresse för second hand växer: Under 2020 slog försäljningen på Tradera nytt rekord med över 11,5 miljoner sålda begagnade varor, vilket är en ökning med 13 procent mot året innan. Denna trend märks också bland skidmode och vintersportutrustning och inför sportlovsveckorna är det extra populärt att handla kläder och utrustning på den cirkulära marknaden.

– Det snörika vintervädret i stora delar av Sverige har fått många att vilja ge sig ut i skidspåren och på isen. Och allt fler väljer att köpa sin utrustning second hand. Vintersport är perfekt för andrahandsmarknaden eftersom det är en väldigt säsongsbetonad kategori med höga nypriser. Varorna håller dessutom ofta hög kvalitet vilket innebär att det går att hitta second hand i väldigt bra skick, säger Sofia Hagelin, pressansvarig på Tradera.

Andrahandsmarknaden för alpint, längdskidor och långfärdsskridskor ökar kraftigt

Hittills under 2021 har försäljningen av kläder och utrustning för vintersport ökat med hela 76 procent jämfört med samma period i fjol. Inom vintersportkategorin är alpint störst, följt av ishockey- och skridskor. Men det är längdskidor (+171 %) och långfärdsskridskor (+159 %) som ökar mest jämfört med året innan. På topplistan över de mest populära varumärkena finns bland annat Fjällräven, Peak Performance och Patagonia med i topp.

– Det är ovanligt stora ökningar av försäljningen i år. Kanske beror det delvis på vintervädret men också på pandemin, som gör att man väljer utomhusaktiviteter. Men jag tror också att det är ett tydligt attitydsskifte på gång i samhället, där vi börjar ifrågasätta att man måste köpa nytt hela tiden, vilket är mycket glädjande. För att klara omställningen till en mer hållbar konsumtion måste vi börja ta tillvara på det vi redan har, säger Sofia Hagelin på Tradera.

Spara tusenlappar med klimatsmarta val för hela familjen

Genom att dra nytta av det enorma utbudet på den cirkulära marknaden går det att spara tusentals kronor.

Snittpriserna i samtliga kategorier av vintersportkläder och utrustning ligger alla under 600 kr. Just nu finns över 30 000 jackor, täckbyxor, pjäxor, skridskor, skidglasögon och annat som hör skidsemestern till på Tradera. I genomsnitt kostar exempelvis skidkläder 416 kr medan ett par längdskidor säljs för cirka 410 kr.

– Barn växer snabbt och hinner många gånger bara använda sin nya skidutrustning några veckor under en säsong innan de har vuxit ur den. Att fina, nästan nya saker får leva vidare i någon annans ägo är smart för både planeten och plånboken, säger Sofia Hagelin.

Största kategorierna för vintersport på Tradera
(Rangordnat efter antal sålda varor - % avser tillväxten under 2021 jämfört med samma period 2020).

1. Alpint +71%
  2. Hockey och skridskor +30%
  3. Längdskidåkning +171%
  4. Långfärdsskridskor +159%

Mest populära varumärken inom vintersport
Rangordnat efter antal sökningar i Traderas sökfält 1 jan - 31 dec 2020

1. Fjällräven
  2. Peak Performance
  3. Patagonia
  4. Haglöfs
  5. Houdini
  6. Moncler
  7. Canada Goose
  8. Helly Hansen
  9. Norröna
  10. Parajumpers

Genomsnittspris för vintersport
(Snittpris per såld vara i respektive kategori)

Långfärdsskridskor

Längdskidor

Längdskidspjäxor

Snowboard

Skidkläder

Hockeyklubbor

Skridskor

För mer information, vänligen kontakta:
Sofia Hagelin, pressansvarig på Tradera
Telefon: 0708-877695, mejl: sofia.hagelin@tradera.com

Tradera är Sveriges största cirkulära marknad och företagets vision är att vara drivande i omställningen till en cirkulär ekonomi. På Tradera finns drygt 3 miljoner begagnade saker till försäljning. Ungefär 1000 nya auktioner läggs upp i timmen och var tredje sekund byter saker ägare på Tradera. I det stora utbudet finns allt från märkeskläder, designerväskor och barnkläder till inredning, antikviteter, hemelektronik och samlarsaker. I över tjugo år har Tradera arbetat med cirkulär konsumtion. Men kanske har det aldrig varit mer aktuellt än i dag. I en tid när nya saker och kläder blir både billigare och mer lättillgängliga så är Traderas roll att stå för ett mer hållbart handlande viktigare än någonsin.