Succémånad för Tradera efter dubbla rekordveckor

Miljösamvete, ekonomisk osäkerhet och mycket tid hemma gynnar cirkulär konsumtion. April blev en rekordmånad för Tradera och den försäljningsmässigt bästa aprilmånaden någonsin. Två veckor i rad uppnåddes dessutom historiska toppnoteringar för försäljning under en enskild vecka.

I april ökade försäljningen på Tradera med 13 procent jämfört med april 2019, och det blev därmed den bästa aprilmånaden någonsin för Sveriges största cirkulära marknad. Dessutom blev vecka 17 och 18 de två bästa i Traderas tjugoåriga historia. Perioden 20–26 april noterades rekord under en enskild vecka för såväl försäljning som trafik, antal sålda varor, antal budgivare samt antal köpare. Men detta stod sig bara till kommande vecka, där det återigen blev historiska toppnoteringar för både försäljning och trafik.

De senaste veckorna har varit händelserika för Tradera, som bland annat presenterat ett nytt samarbete med sportkedjan Stadium. Dessutom har biståndsorganisationerna Röda Korset och Humana börjat sälja second hand-varor hos Tradera, och sedan tidigare finns även aktörer som Myrorna, Erikshjälpen och Stockholms Stadsmission hos Tradera.

– Jag tror vi ser en acceleration av de processer som redan varit i rörelse. Dels genom en ökande medvetenhet hos både konsumenter och näringsliv om behovet av att bli mer cirkulära, både ur miljösynpunkt och av ekonomiska skäl. I spåren av coronaviruset blir det också naturligt att e-handeln tar ännu större plats, och en direkt följd av detta är till exempel att även de stora biståndsorganisationerna nu tar det steget, säger Stefan Öberg, VD för Tradera.

Under april genomfördes även initiativet ”Tillsammans” där drygt 600 000 kr samlades till förmån för Radiohjälpen via över 3000 unika auktioner, för att hjälpa utsatta riskgrupper med anledning av coronapandemin.

För mer information, vänligen kontakta:
Sofia Hagelin, presschef, Tradera
Mejl: shagelin@paypal.com