Svenska kyrkan och Tradera i samarbete för att utrota hungern

I söndags startade ”ALLT för att utrota hungern” Svenska kyrkans projekt för att minska svälten i världen. Genom ett unikt samarbete med Tradera och Payson kommer människor att kunna auktionera ut varor, där pengarna går direkt till Svenska kyrkans arbete för att utrota hungern.

Aldrig förr har vi varit så rika i världen, ändå dör 16 000 barn varje dag till följd av hunger. Därför är temat för fastekampanjen ALLT för att utrota hungern. Målet är att samla in 45 miljoner till den 17:e april.

Tradera har tagit fram en teknisk lösning som gör att intäkterna från de varor som auktioneras ut går direkt till arbetet för att utrota hungern. Payson betalsystem efterskänker kostnaderna för transaktionerna.

– Vi tror mycket på den här idén. Såväl säljare som köpare gör en insats för utsatta människor runt om i världen. Jag vill också passa på och tacka Tradera och Payson för det sätt de ställt upp i kampen mot hungern, säger Claes Anckarman, projektledare för fastekampanjen.

Kampanjen är redan nu igång på Tradera och bland auktionerna kan man bland annat hitta ärkebiskop Anders Wejryds teservis från 1970-talet.

Se alla auktioner här:
www.tradera.com/hunger

Därför är människor hungriga:

Det finns tillräckligt med mat i världen men människor går hungriga bland annat därför att:

• de inte har råd att köpa mat
  • de inte kan påverka sina liv
  • att deras jordbruk är outvecklat, de saknar bra utsäde, kunskap och bra sätt att sälja sina varor
  • de saknar sociala skyddsnät
  • de drabbas av naturkatastrofer och konflikter

För att auktionera ut en vara på Tradera:
1. Gå in på www.svenskakyrkan.se/tradera
2. Klicka på banner ”ALLT för att utrota hungern”
3. Följ instruktionerna för att lägga ut din vara.
4. Betala via Payson. De efterskänker omkostnaderna för transaktionerna.

Anna Chrona, Pressansvarig, Tradera
achrona@ebay.com

Om Svenska kyrkan
Hela världen, Svenska kyrkans internationella arbete är en del av ACT-alliansen, ett globalt samarbete mellan kyrkor och organisationer för katastrof-, utvecklings- och påverkansarbete. ACT-alliansen består av omkring 100 medlemsorganisationer med 30 000 anställda och frivilliga i 130 länder över hela världen.

Tradera startades 1999 och är ett Ebayföretag. Idag är Tradera Sveriges största auktionssajt med över
2,2 miljoner registrerade medlemmar. Beroende på säsong ligger mellan 650 000 och 1 miljoner varor ute till försäljning varje dygn, och varje vecka har Traderas hemsida 1,3 miljoner unika besökare vilket gör Tradera till en Sveriges största sajter enligt SIS-Index.

Mer från Tradera:
Tradera på Facebook, Tradera på Twitter, Tradera på Youtube, Tradera Widget, Nyheter från Tradera, Kampanjer på Tradera