Svenskarna har prylar värda 36 miljarder i förråden

I Sverige finns det många välfyllda förråd med gamla prylar och nu är det snart dags att vårstäda. Tradera har undersökt vad svenskarna gör med sakerna som blir liggande, eller de som köps in och hamnar direkt i förrådet utan att användas. Är man bara lite företagsam finns det stora pengar att tjäna på att sälja prylarna vidare.

Tradera genomförde nyligen en undersökning bland svenska folket där man ställde frågor angående undanstoppade prylar, och vad folk egentligen gör med gamla saker som de inte längre använder.

Det visade sig att svenskarna har prylar för ett genomsnittligt värde av 9 432 kronor undangömda i förråd och garderober. Då Sverige idag har ca 3,9 miljoner hushåll innebär detta att totalt finns det prylar värda cirka 36 miljarder kronor undanstuvat.

Hela 56 procent svarade att de har köpt saker som hamnat direkt i förrådet utan att användas, och 86 procent uppger att de har saker i förrådet som de aldrig använder.
Skillnaden mellan män och kvinnor är liten. På frågan om de har kläder och skor i sina garderober som de aldrig använder så svarande 91 procent av kvinnorna att så är fallet, och 83 procent av männen svarade samma sak.
Det genomsnittliga värdet av de kläder och skor i garderoben som inte används är 3508 kronor, vilket innebär att svenska hushåll har kläder och skor till ett värde av 14 miljarder kronor som aldrig eller sällan används.

På frågan om vad man gör med sina barns urvuxna kläder så uppgav 50 procent av de svarande kvinnorna att de skänker bort dem till välgörenhet, de resterande antingen säljer, slänger eller sparar barnens kläder.

Fakta om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Yougov på uppdrag av Tradera. 1019 svenskar mellan 18 -65 år var med och svarade.

Anna Chrona, PR & Brand Manager, Tradera
achrona@tradera.com
www.tradera.com

Fynd värda att snacka om
Tradera startades 1999 och är idag Sveriges största auktionssajt med över 1,7 miljoner registrerade medlemmar och varje månad säljs det hundratusentals varor. Varje vecka har Traderas hemsida 1 miljon unika besökare vilket gör Tradera till Sveriges 9:e största sajt enligt KIA-Index.