Svenskarna samlade in över 3 600 000 kronor till Musikhjälpen via Tradera

Svenskarna samlade in över 3 600 000 kronor till Musikhjälpen via Tradera

För tolfte året i rad samarbetade Tradera med Radiohjälpen till förmån för Musikhjälpen, vars insamlingssyfte i år var att ingen människa ska lämnas utan vård. Totalt lade svenskarna upp fler än 5 000 auktioner som drog in över 3 600 000 kr. Många kända svenskar har bidragit med unika auktioner, från politiker till artister, författare och folkkära idrottsprofiler.

Årets Musikhjälpen-auktioner blev en framgång på Tradera. Totalt har svenskarna samlat in över 3 600 000 kr, lagt över 50 000 bud och lagt upp över 5 000 auktioner. Pengarna går oavkortat till Musikhjälpen, som i sin tur finansierar insatser för att ingen människa ska lämnas utan vård.

– Det är helt fantastiskt vilket gensvar vi fått, både genom att folk budat och att så många lagt upp auktioner. Det bästa är att varenda krona kommer att gå direkt till att göra skillnad för de som är i behov av vård, säger Chantal Olsson, Brand Manager på Tradera.

Flera politiker bidrog med auktioner

Många kända politiker valde att delta med personliga bidrag. Miljöpartiets Alice Bah Kuhnke, Pär Holmström och Jakop Dalunde bjöd in till båtluff i Stockholms skärgård och Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar bjöd in till duell i Wordfeud. Den dyraste auktionen blev statsrådet Ardalan Shekarabis (S) bidrag - en skogspromenad inkl fika med vinnaren där slutpriset blev 122 500 kronor. Näst dyrast blev ett signerat foto på Joakim Thåström som Eva Dahlgren tagit, som inbringade 78 500 kronor.

Gourmet-auktioner populära

En annan uppmärksammad auktion stod kockarna i Kockarnas Kamp 2020 för, som skänkte en unik middagsupplevelse tillsammans med alla 8 kockarna från årets säsong av Kockarnas Kamp. Den såldes på 63 000 kronor. En annan gourmet-upplevelse som det blev budkrig om var Ostronälskarhelgen i Bohuslän med ostrondykaren Lotta Klemming som landade på 53 500 kronor.

Många ville också gå på parmiddag med Jenny och Niklas Strömstedt, spela padel mot Margaux Dietz och bli en karaktär i Jens Lapidus kommande bok.

Ett urval av avslutade auktioner till förmån för ”Musikhjälpen”:(inklusive slutpriser)

För mer information, vänligen kontakta: Sofia Hagelin, presschef, Tradera
Mejl: shagelin@paypal.com

Fakta: MUSIKHJÄLPEN

Vad: Välgörenhetsinitiativ på Tradera där pengar från auktioner går till Musikhjälpen.
Kampanjen pågick mellan 14/12 – 20/12 2020.

Tradera är Sveriges största cirkulära marknad och företagets vision är att vara drivande i omställningen till en cirkulär ekonomi. På Tradera finns drygt 3 miljoner begagnade saker till försäljning. Ungefär 1000 nya auktioner läggs upp i timmen och var tredje sekund byter saker ägare på Tradera. I det stora utbudet finns allt från märkeskläder, designerväskor och barnkläder till inredning, antikviteter, hemelektronik och samlarsaker. I över tjugo år har Tradera arbetat med cirkulär konsumtion. Men kanske har det aldrig varit mer aktuellt än i dag. I en tid när nya saker och kläder blir både billigare och mer lättillgängliga så är Traderas roll att stå för ett mer hållbart handlande viktigare än någonsin.