Svenskarnas oönskade klappar värda drygt 600 miljoner kronor

Det idoga sökandet efter de perfekta julklapparna till nära och kära är för en del köpare förgäves. En ny undersökning utförd av TNS på uppdrag av Tradera och Ebay visar nämligen att var sjätte julklapp förra året var oönskad. De som uppgett att de fått oönskade julklappar uppskattar dessutom värdet på dessa klappar till i genomsnitt 404 kr.

Trots allt slit för att hitta den perfekta julklappen så läggs stora summor på oönskade klappar, dvs. klappar som mottagaren inte ville ha, varje år. Sammanlagt fick svenskarna förra året oönskade julklappar till ett värde motsvarande drygt 600 miljoner kronor *. Drygt var fjärde svensk uppger nämligen i undersökningen att de förra året fick en oönskad julklapp och att värdet på de oönskade klapparna uppgick till i genomsnitt 404 kr.

– Att vi lägger så mycket pengar på oönskade klappar är naturligtvis tråkigt både för givare och för mottagare. Ett bra sätt att ge de oönskade klapparna nytt liv och göra någon annan glad är att sälja dem vidare eller skänka dem till någon annan. På Tradera ser vi att folk säljer allt från julklappsdubbletter till prylar som helt enkelt var oönskade, säger Jenny Pedersén, pressansvarig på Tradera.

Bland de åtta länder som deltagit i undersökningen är det ryssarna och italienarna som är bäst på s.k. ”regifting”, dvs. att ge vidare en oönskad julklapp till någon annan. Italienarna toppar också listan över de som är mest benägna att hålla fast vid oönskade julklappar, följt av spanjorerna och svenskarna. 45 procent av italienarna, 42 procent av spanjorerna och 39 procent av svenskarna uppger nämligen att de behåller oönskade julklappar. Minst benägna att hålla fast vid oönskade klappar är fransmännen. Det är också fransmännen som är bäst på att sälja vidare oönskade julklappar.

Förra året lades det upp ca 30 000 annonser på Tradera på julafton varav ca 19 000 från privatpersoner.

För mer information om undersökningen se bifogat faktablad.

Om undersökningen
Undersökningen utfördes i november 2013 av TNS på uppdrag av Ebay och Tradera. Undersökningen genomfördes i åtta europeiska länder – Belgien, Frankrike, Irland, Italien, Polen, Ryssland, Spanien och Sverige. I undersökningen deltog män och kvinnor i åldrarna 16 till 64 år. Drygt 1000 personer deltog i undersökningen från varje land.

* Uppskattat genomsnittligt värde på oönskade klappar per svensk som uppgett att de får oönskade julklappar är 404 kronor, enligt TNS undersökning. Antal personer i Sverige mellan 16 till 64 år från SCBs senaste mätning, 6 016 766 personer. 26 % av svenskarna uppger att de förra året fick åtminstone en oönskad julklapp. 404 kr * 0,26 * 6 016 766 personer = 632 001 100

Jenny Pedersén, Pressansvarig, Tradera
jepedersen@ebay.com

Tradera är Sveriges mest besökta shoppingsajt med mer än 4 miljoner unika besökare i månaden. Med ett brett utbud, allt från barnkläder till heminredning och hemelektronik, och ca 1 miljon produkter ute till försäljning är Tradera Sveriges största shoppingsajt. Tradera ägs sedan 2006 av eBay.

Mer från Tradera:
Tradera på Facebook, Tradera på Youtube, Tradera Widget, Nyheter från Tradera, Kampanjer på Tradera