Svenskt retroporslin och keramik lockar utländska köpare till Tradera

Svenskt retroporslin och keramik lockar utländska köpare till Tradera

Denna höst är inredningstrenden starkare än någonsin på Tradera, och både efterfrågan och utbud har vuxit under året. Extra stort är intresset för svensk keramik och porslin. Kategorin har ökat med hela 39 % i försäljning jämfört med förra året, vilket delvis beror på en stark retrotrend och ökat intresse för keramik. Men en annan anledning är att många utländska porslinsköpare har hittat till Tradera.

Efter kläder är inredning och designvaror det som säljs mest på den cirkulära marknaden Tradera. Under hösten har försäljningen ökat med hela 33 procent, och varje dag byter över 5000 inredningsvaror ägare.

– Eftersom vi tillbringar så mycket mer tid hemma ökar nog lusten att förändra och förnya. Detta har sammanfallit med en växande trend för vackra äldre saker och en tilltagande insikt av att man inte alltid behöver köpa nytt, nytt, nytt. Att man kan handla cirkulärt och ändå få känslan av något nytt, och samtidigt gynna både plånbok och planeten, säger Sofia Hagelin, pressansvarig på Tradera.

Retroporslin från 50- och 60-talet populärt

Vurmen för de klassiska 50- och 60-tals-porslinsserviserna håller i sig. Under året har dessutom utbudet på Tradera ökat, vilket kan bero på att många haft tid att rensa ut hemma under pandemin. De mest populära serviserna från denna period är Stig Lindbergs Berså och Prunus, Marianne Westmans Mon Amie och Hertha Bengtsons Blå Eld och Koka Blå.

– Bland utländska porslinsformgivare är Ulla Procopé extra populär. Ulla arbetade för Arabia under 50- och 60-talet. Hennes folkkära serviser Valencia och Ruska är just nu hett eftertraktade på Tradera. Även Raija Uosikkinen serier Ruija, Emilia och Pomona för Arabia leder till många budkrig just nu, säger Sofia Hagelin.

Brittiska varumärken som Staffordshire, Johnson Brod och Wedgwood ökar mest bland utländskt porslin. Däremot verkar Muminmuggens storhetstid vara förbi. Hittills i år har försäljningen av muminmuggar sjunkit med ca 20 procent på Tradera.

Lergods och stengods trendar

Lisa Larson, som hade sin storhetstid på 1970-talet behåller sin plats som den mest populära keramikformgivaren på Tradera. Nu ökar också intresset för Carl Harry Stålhanes graciösa vaser från 50-talet, men även hans lite mer grovhuggna 60- och 70-tals alster väcker habegär hos många. Även Gunnar Nylunds matta fältspatsglaserade stengods, Berit Ternells 60-talskeramik och Jackie Lunds 70-talskeramik växer nu.

Japaner och tyskar letar porslin och keramik på Tradera

Utländska köpare har i allt större grad börjat hitta till Tradera för att handla svenskt porslin. Det är framförallt japaner, tyskar, danskar och finländare som handlar porslin och keramik på Tradera. Japanerna är främst intresserade av Lisa Larsons keramik och Stig Lindbergs porslin. Tyskarna föredrar Ulla Procopé, Stig Lindberg och Marianne Westman. Våra finländska grannar köper helst Lisa Larson och finsk design på Tradera - framförallt alster av Raija Uosikkinen och Muminmuggar. Och i Danmark köper man gärna keramik av Gunnar Nylund, Carl Harry Stålhane och Lisa Larson.

För mer information, vänligen kontakta:
Sofia Hagelin, presschef, Tradera
070 – 887 76 95, shagelin@paypal.com

Tradera är Sveriges största cirkulära marknad och företagets vision är att vara drivande i omställningen till en cirkulär ekonomi. På Tradera finns drygt 3 miljoner begagnade saker till försäljning. Ungefär 1000 nya auktioner läggs upp i timmen och var tredje sekund byter saker ägare på Tradera. I det stora utbudet finns allt från märkeskläder, designerväskor och barnkläder till inredning, antikviteter, hemelektronik och samlarsaker. I över tjugo år har Tradera arbetat med cirkulär konsumtion. Men kanske har det aldrig varit mer aktuellt än i dag. I en tid när nya saker och kläder blir både billigare och mer lättillgängliga så är Traderas roll att stå för ett mer hållbart handlande viktigare än någonsin.