Sveriges första Nintendo Wii gick för 15 600 kronor

Sex gånger mer än butikspriset krävdes för att bli ägare till den första svensksålda Nintendo Wii-konsolen. Auktionen ägde rum på Tradera och intäkterna gick oavkortat till välgörenhet. På fredag släpps den efterlängtade nya spelkonsolen Nintendo Wii i butik och spelfantaster runt om i Sverige trånar efter att bli bland de första att lägga vantarna på den efterlängtade spelkonsolen. Butikspriset kommer att ligga på ungefär 2 500 kronor men det var betydligt mer än så den hugade spekulanten fick punga ut med när Sveriges första Nintendo Wii-konsol förra veckan auktionerades ut på Tradera. Slutbudet hamnade på 15 600 kronor, det vill säga mer än sex gånger det tänkta butikspriset. Köparen fick sitt Nintendo före Sverige-släppet och gjorde i samma veva en god gärning då alla intäkter oavkortat gick till organisationen Friends. Nintendo Wii har storleken av tre dvd-fodral, är kompatibel med alla Nintendo GameCube-spel och stödjer dessutom nedladdning av klassiska NES-, Super NES- och Nintendo 64-spel. Butikspriset för Nintendo Wii kommer att ligga på 2500-2600 kronor och de spel som släpps i samband med lanseringen kommer att kosta mellan 499-599 kronor.