Tomtens leksaker auktioneras ut

Flera lastbilar fulla med leksaker låter som varje barns önskedröm så här i juletider. Det är precis vad organisationen Hoppets stjärna fick ta emot när ”Sollefteåtomten” Yngve Sundqvist testamenterade hela sitt leksakslager till verksamheten. Hälften av de närmare 400 000 leksakerna ska nu skänkas bort, andra hälften kommer att auktioneras ut via Tradera.

Yngve Sundqvist, mer känd som Sollefteåtomten, brann för att glädja barn som hade det svårt. Under drygt 57 år var han på frivillig basis verksam med att köpa upp leksakslager, skriva tiggarbrev till leksakstillverkare och reparera trasiga leksaker som han fått till skänks. Runt jultid varje år reste han sedan runt och delade ut leksakerna till utsatta barn runt om i Sverige och världen.

När ”Solleftåtomten” gick bort i augusti i år testamenterade han hela sitt leksakslager med nära 400 000 leksaker till organisationen Hoppets stjärna. Och vad som för ett barn kan tyckas som rena önskedrömmen har vållat mottagarna en hel del huvudbry, för hur tar man hand om tio lastbilslaster fulla med leksaker?

– Vår första reaktion när vi fick beskedet om att vi skulle få ta emot alla de här leksakerna var panik! Ett glatt besked naturligtvis, men hur skulle vi ta hand om alla hundratusentals leksaker? Vi bestämde oss för att skänka bort hälften och sedan auktionera ut resten, säger Helena Lantz, initiativtagare till Candras fond – samarbetspartner med Hoppets stjärna, som hjälper till att distribuera leksakerna.

Den första auktionen kommer att läggas ut på Tradera under veckan. Helena och hennes man Rolf Lantz har räknat ut att det kommer att ta cirka 14 månader att sortera, värdera, fotografera, registrera och leverera de 200 000 leksaker som ska säljas. Pengarna från auktionerna kommer Hoppets stjärna att dela ut till projekt för att hjälpa utsatta barn, både i Sverige och runt om på andra platser i världen.

Leksakerna kommer att glädja både vuxna, barn och samlare. Det finns en mängd retroleksaker från 70- och 80-talet samt en mängd äldre och värdefulla objekt.

Länk till auktionerna:

Tomas Tysen, Tradera

Rolf Lantz, Candras Fond
Tel: 070-7420990

Om Hoppets stjärna
Hoppets stjärna är en biståndsorganisation som utifrån FN:s deklaration om mänskliga rättigheter, barnkonventionen samt en kristen värdegrund arbetar för att hjälpa utsatta och fattiga barn i utvecklingsländer.

Om Candras fond

Candras fond startades av Helena och Rolf Landz när deras dotter mördades för fyra år sedan. Fonden arbetar bland annat för att genom flertalet projekt förbättra kommunikationen mellan barn och vuxna med målsättningen att bygga nätverk och skapa tillhörighet för barn. Fonden bygger på en nollvision gällande brottsoffer.

Tradera startades 1999 och är ett Ebayföretag. Idag är Tradera Sveriges största auktionssajt med över
2,2 miljoner registrerade medlemmar. Beroende på säsong ligger mellan 650 000 och 1 miljoner varor ute till försäljning varje dygn, och varje vecka har Traderas hemsida 1,3 miljoner unika besökare vilket gör Tradera till en Sveriges största sajter enligt SIS-Index.

Mer från Tradera:
Tradera på Facebook, Tradera på Twitter, Tradera på Youtube, Tradera Widget, Nyheter från Tradera, Kampanjer på Tradera