Tradera inför BankID för ökad säkerhet

Nu inför Tradera BankID-identifiering för att öka säkerheten för sina kunder. Tradera blir i och med den nya rutinen tryggare för både köpare och säljare, och det blir lättare att till exempel förhindra bedrägerier.

Fördelarna med att handla begagnade saker på nätet är många men tyvärr är det ibland svårt att veta om personen på andra sidan verkligen är den som den uppger sig att vara. Den nya rutinen som Tradera nu infört innebär att en användare kan ombes att identifiera sig med BankID. Det gör det lättare att förhindra bedragare som arbetar under antaget namn eller stulen identitet.

– Den starkare identitetskontroll som vi inför är ett steg i utvecklingen för att bli en ännu säkrare marknadsplats. BankID är enkelt och smidigt att använda och blir mer och mer vanligt, säger Marcus Almén som är pressansvarig på Tradera.

Den nya rutinen är ett sätt att verifiera att den som använder Tradera är samma person som kontot är registrerat på. Kontroll av identiteten med BankID kan göras när Tradera anser att det är befogat, och kan göras om det finns skäl att tro att det är fel person som använder kontot. Det kan röra sig om medlemmens historik eller ett moment där högre säkerhet behövs, till exempel lägga upp auktioner som avslutas väldigt fort.

För mer information vänligen kontakta:
Marcus Almén, Pressansvarig Tradera
072-313 35 55, malmen@paypal.com

Auktionssajten Tradera har mer än 1,3 miljoner unika besökare i veckan. Med ett brett utbud, allt från barnkläder till heminredning och hemelektronik, och ca 1,4 miljoner produkter ute till försäljning är Tradera en av Sveriges största shoppingsajter. Tradera har stor erfarenhet från olika välgörenhetsprojekt, som till exempel Sveriges Radios Musikhjälpen.