Tradera lanserar ny kampanj mot näthat - Pernilla Wahlgren först ut

Tradera lanserar ny kampanj mot näthat - Pernilla Wahlgren först ut

Tradera inleder ett långsiktigt samarbete med antimobbningsorganisationen Make a Change. I det nya kampanjkonceptet Tradera Möter, där olika kända profiler kommer att rensa ur sina garderober och sälja kläder och prylar genom auktioner på Tradera, tillfaller alla intäkter Make a Change och deras arbete mot mobbning av barn och vuxna. Konceptet lanseras den 25:e maj och först ut att rensa ur sin garderob är Pernilla Wahlgren.

– Vi på Tradera som själva verkar i en digital värld tycker att Make a Changes arbete mot näthat och mobbning är väldigt viktigt, så det känns otroligt bra att alla intäkter från auktionerna går till deras arbete, säger Marcus Almen.

I Traderas satsning kommer vi under året få möta olika kända profiler som kommer ta tillfället i akt och rensa ut hemma och auktionera ut kläder och prylar på Tradera till förmån för Make a Change. Överskottet av försäljningen på Tradera kommer gå till bland annat forskning och utbildning kring näthat och mobbning.

– Vi vill genom kampanjen att fler ska bli medvetna om hur man köper och återvinner kläder på ett hållbart och smart sätt. Att förlänga livslängden på ett plagg genom att sälja det vidare minskar dess miljöpåverkan med tjugo till trettio procent och det hoppas vi att fler ska få upp ögonen för, säger Marcus Almén, Pressansvarig på Tradera.

Pernilla Wahlgren är först ut
Pernilla Wahlgren har en enorm garderob med allt från vardagskläder till scenklänningar och klackar som dansat i Let’s Dance. Från och med i morgon onsdag, den 25:e maj, kommer drygt 50 plagg och accessoarer att auktioneras ut från Pernilla Wahlgrens garderob till förmån för Make a Change. Såhär säger Pernilla om att pengarna från försäljningen går till just dem.

– Att rensa ur min garderob och samtidigt kunna skänka alla pengar från auktionerna till Make a Change är win win, då mobbningsfrågan och näthat är något som jag själv ömmar för väldigt mycket, inte minst eftersom jag har fyra egna barn, och dessutom själv är en offentlig person, säger Pernilla Wahlgren.

Pernillas plagg kommer finnas till försäljning från och med onsdagen den 25 maj kl 13:00 fram till söndagen 12 juni. Här kommer Pernillas alla auktioner att samlas: traderamoter.tradera.com

Om Make a Change
Make a Change är en antimobbningsorganisation som aktivt arbetar mot mobbning förekommande bland barn och ungdomar såväl som mot vuxna.

Auktionssajten Tradera har mer än 1,3 miljoner unika besökare i veckan. Med ett brett utbud, allt från barnkläder till heminredning och hemelektronik, och ca 1,4 miljoner produkter ute till försäljning är Tradera en av Sveriges största shoppingsajter. Tradera har stor erfarenhet från olika välgörenhetsprojekt, som till exempel Sveriges Radios Musikhjälpen.

För mer information vänligen kontakta:
Marcus Almén, pressansvarig Tradera
Tel: 072 313 35 55 malmen@paypal.com