Tradera och Rave Review i samarbete under Copenhagen Fashion Week

Tradera är officiell huvudsponsor för uppmärksammade och prisbelönta remake-duon Rave Reviews visning på Copenhagen Fashion Week som äger rum den 28-31 januari i Köpenhamn. Med sin visning vill de skaka om modebranschen och visa hur framtidens mode ser ut.

Vinnarna av H&Ms och ELLEs nykomlingsstipendium 2019, Rave Review, är duon som tar hållbart mode till en ny nivå. Med remake av hög modegrad som ledstjärna förvandlar de second hand-plagg till nya åtråvärda skapelser på ett kommersiellt gångbart sätt. Mycket av råmaterialet till sina skapelser hittar de på Tradera.

Den kreativa processen för Rave Review börjar alltid med materialet, det funkar som en idé-generator när oväntade tyger hamnar i en ny kontext. Med den här visningen vill Rave Review att publiken med alla sina sinnen ska uppleva deras starka budskap om att ta hand om vår planet. Syftet är att väcka tankar, estetiskt men också på ett emotionellt och etiskt sätt. Visningen genomförs i samarbete med Tradera.

– Vi är otroligt tacksamma för detta samarbete, som vi hoppas ska bli långsiktigt! Vi kan inte tänka oss en bättre partner, eftersom vi båda genuint brinner för hållbarhet. Dessutom är vi flitiga konsumenter på Tradera!, säger Josephine Bergqvist och Livia Schück, grundare av Rave Review.

Mode är den största kategorin på Tradera. Varje dag byter i snitt 7 587 klädesplagg garderob i Sverige via marknadsplatsen. Samtidigt köper svenskarna i genomsnitt 14 kilo nya kläder och textilier per person och år, varav nästan en tredjedel inte används. Mellan år 2000 och 2014 fördubblades klädproduktionen och modeindustrin står idag för 20% av det globala avloppsvattnet.

Det är dags att vi börjar se över hur vår modekonsumtion påverkar klimatet. Rave Review kan konsten att omvandla fina second hand-plagg till nytt och åtråvärt med hög modegrad och de visar vägen till en mer hållbar framtid för modeindustrin. Därför är vi stolta över att stötta Rave Review på Copenhagen Fashion Week 2020, säger Chantal Olsson, brand manager på Tradera.

För mer information, vänligen kontakta:
Sofia Hagelin, presschef på Tradera
shagelin@paypal.com, eller 070 887 76 95