Tradera storsatsar för att skapa ännu säkrare e-handel

Under sommaren och hösten kommer flera åtgärder att genomföras på tradera.com för att göra handelsplatsen ännu säkrare. Nya funktioner och förbättringar ska se till att minimera missförstånd mellan säljare och köpare och hålla skojare borta.

Tradera är Sveriges största auktionssite och har idag över 1,5 miljoner registrerade medlemmar, cirka 1 miljon unika besökare i veckan och 900 000 auktioner per dygn. Med denna omsättning förekommer det tyvärr bedrägerier. Vanligaste problematiken är att köparen inte är nöjd med varan eller att kommunikationen mellan säljare och köpare varit dålig. Ibland har säljaren gjort det avsiktligt och ibland handlar det om slarv från ovana säljare.

Sedan tidigare måste alla medlemmar på Tradera uppge sitt personnummer när de registrerar sig, så i många fall åker säljaren dit för bedrägeri efter polisanmälan. Tradera lägger nu stora resurser på att tidigt fånga upp oseriösa säljare och minimera missförstånden mellan köpare och säljare. En del i detta är att utveckla och förbättra funktionaliteten på handelsplatsen samt utbilda medlemmarna om hur de undviker att bli lurade och sköter sina försäljningar på ett korrekt sätt. För detta ändamål lanseras nu en ny sida om säker e-handel på www.tradera.com/sakerhet.

- Att skapa en säkrare e-handel är vår största prioritet under 2008. Andelen skojare på Tradera är egentligen försvinnande få med tanke på hur många som använder vår handelsplats men vi har nu som ambition att göra allt för att försvåra för dem som har grumligt uppsåt, säger Anna Chrona, presschef på Tradera.

Kommande säkerhetsförbättringar:

Utökat omdömessystem med möjlighet att betygsätta fler variabler. Ger köparen större möjlighet att bedöma säljarens seriositet.

Förenklat betalningsflöde med Payson. Man kan betala med kort utan att behöva vara medlem på Payson. Med tjänsten "leveransgaranti" kan man även dra tillbaka köpet om varan inte når fram.

Tydligare information om fraktsätt och fraktkostnad. Minskar risken för missuppfattningar om pris och leveranstid mellan köpare och säljare.

Tydligare instruktioner om i vilken fas affären befinner sig. Ger ovana köpare och säljare information om vad de förväntas göra härnäst i köpprocessen.

Läs mer om Traderas säkerhetssatsningar på:
www.tradera.com/sakerhet

Anna Chrona, Presschef, Tradera