Tre stora nyheter från Tradera som förenklar köp- och säljupplevelsen på den cirkulära marknaden

Tradera lanserar nu en rad förbättringar för att göra frakt enklare och billigare. Samfrakt gör det enkelt att köpa flera varor från samma säljare och sedan betala en samlad frakt för hela ordern. På så vis blir det enklare för både köpare och säljare att kombinera frakt av flera objekt till ett paket. Tradera inleder även ett utökat samarbete med DB Schenker som möjliggör för kunderna att skriva ut sina fraktetiketter hos sitt ombud. Dessutom lanserar Tradera egna miljövänliga e-handelspåsar som är återbrukbara.

Tradera har utvecklat en ny teknik för samfrakt. För köparen innebär det billigare frakt om man köper flera saker från samma säljare. För säljaren betyder det att man slipper packa lika många paket. Dessutom ökar chanserna för merförsäljning, eftersom de nya samfraktsfunktionerna gör det enkelt för köparen att hitta flera objekt från samma säljare. I den nya lösningen finns flera smarta funktioner inbyggda som förenklar kommunikationen mellan köpare och säljare kring samfrakt. Läs mer här om hur samfrakt fungerar.

– För att möjliggöra omställningen till en cirkulär ekonomi måste det bli enkelt och billigt att skicka varor mellan privatpersoner. Därför är samfrakt ett stort steg framåt mot vår vision att driva på omställningen till cirkulär konsumtion, säger Stefan Öberg vd på Tradera.

Samtidigt lanseras e-handelspåsar med Traderas design, som ska förenkla arbetet med att skicka det man har sålt. Påsarna säljs i flerpack på Tradera och har dubbla förseglingstejper och går alltså att återanvända. De består av minst 80% återvunnen PE-plast och är tillverkade i EU av 100 % förnybar energi.

Nu drar Tradera också igång ett utökat samarbete med DB Schenker som innebär en ny möjlighet att kunna skriva ut fraktetiketter direkt hos sitt närmsta DB Schenker ombud, en funktionalitet som varit väldigt efterfrågad från Traderas användare. Detta samarbete inleds nu och kommer vara fullt fungerande på alla ombud under sommaren.

– Vi ser att den cirkulära handeln mellan privatpersoner har vuxit starkt under de senaste två åren, vilket är bra både för planeten och plånboken. Vi på DB Schenker är stolta och glada att vara med på den här resan med Tradera mot ett mer cirkulärt samhälle, med gröna, smidiga fraktlösningar, säger Magnus Strand CEO på DB Schenker i Sverige.

För mer information, vänligen kontakta:
Sofia Hagelin, presschef, Tradera
070 – 887 76 95, shagelin@paypal.com

Pierre Olsson, press- och informationsansvarig, DB Schenker
073- 068 31 07, pierre.olsson@dbschenker.com

Tradera är Sveriges största cirkulära marknad och företagets vision är att vara drivande i omställningen till en cirkulär ekonomi. På Tradera finns drygt 3 miljoner begagnade saker till försäljning. Ungefär 1000 nya auktioner läggs upp i timmen och var tredje sekund byter saker ägare på Tradera. I det stora utbudet finns allt från märkeskläder, designerväskor och barnkläder till inredning, antikviteter, hemelektronik och samlarsaker. I över tjugo år har Tradera arbetat med cirkulär konsumtion. Men kanske har det aldrig varit mer aktuellt än i dag. I en tid när nya saker och kläder blir både billigare och mer lättillgängliga så är Traderas roll att stå för ett mer hållbart handlande viktigare än någonsin.