Ut med det gamla in med det ”nya” - Så uppdaterar du barnens vintergarderob näst intill gratis

Att köpa begagnade barnkläder på nätet kan spara många hundralappar när barnen växer. Säljer du dessutom förra årets urväxta plagg kan affären med lite tur sluta på plus minus noll. På Tradera är barnkläder en av de mest populära kategorierna och varje minut säljs i snitt tre barnplagg på sajten.

Att barn växer snabbt och att kläderna måste bytas ut titt som tätt är ett känt faktum. Inför varje ny säsong är det många nya plagg som ska införskaffas och det hela kan bli ganska så kostsamt, särskilt med flera barn i familjen. Genom att köpa och sälja använda barnkläder på nätet kan föräldrar spara pengar samtidigt som de gör en insats för miljön. De senaste åren har det blivit allt trendigare med second hand och vintage-kläder och barnkläder är inget undantag från trenden.

–      Barnkläder är en kategori som lämpar sig särskilt bra för begagnathandel eftersom kläderna används en kort tid och har bra andrahandsvärde. Många av våra storsäljare är också storköpare och använder Tradera för att kunna ha omväxling i barnens garderob och för att kunna ge sina barn kvalitetskläder och bra varumärken till vettiga priser, säger Ylva Ekborn, operativt ansvarig på Tradera.

Spara över tusen kronor på en komplett höst-/vintergarderob
Vid en jämförelse mellan nypris i butik och vad liknande produkter sålts för på Tradera visade sig skillnaden bli över 1 000 kronor på en komplett outfit till barnen. Eftersom priset på olika storlekar inte heller varierar speciellt mycket så kan en helt uppdaterad höstgarderob bli i det närmaste gratis om du samtidigt säljer förra årets urväxta plagg.

Vinterkit för de små

Vinteroverall, P.o.p
Ungefärligt försäljningspris i butik: 899 kr
På Tradera (prisexempel): 265 kr

Mössa, Nova Star
Ungefärligt försäljningspris i butik: 169 kr
På Tradera (prisexempel): 46 kr

Vantar, Oggatoj
Ungefärligt försäljningspris i butik: 100 kr
På Tradera (prisexempel): 100 kr

Kängor, Kavat Defender
Ungefärligt försäljningspris i butik: 599 kr
På Tradera (prisexempel): 200 kr

Resultat:
Ungefärligt försäljningspris i butik: 1 767 kr
På Tradera (prisexempel): 611 kr

Har du istället sålt samma plagg som i exemplet ovan så har du nu 611 kronor att investera i nya plagg i rätt storlek. Och det finns till och med pengar över till både mjukisdräkt och mockasiner:

Tre barnplagg säljs varje minut på Tradera
Varje minut, dygnet runt, året om säljs i snitt tre barnplagg via Tradera. Ytterplagg som overaller, regnkläder och jackor är det som går bäst. Märkesmedvetna föräldrar som har barnkläder från exempelvis Polorn O. Pyret, Didriksons och liknande märken att sälja kan ofta få bra betalt för plaggen. PoP eller Polarn O. Pyret är också det varumärke som flest föräldrar söker efter på Tradera.

Jenny Pedersen, Pressansvarig, Tradera
jepedersen@ebay.com

Tradera startades 1999 och är ett Ebayföretag. Vi är en av Sveriges ledande köp- och säljsajter med över 2,5 miljoner registrerade medlemmar och 1,4 miljoner unika besökare i veckan. På Tradera kan du fynda bland närmare en miljon nya varor och andrahandsobjekt, både till fast pris och på auktion.

Mer från Tradera:
Tradera på Facebook, Tradera på Twitter, Tradera på Youtube, Tradera Widget, Nyheter från Tradera, Kampanjer på Tradera