Vårstäda i förrådet och hitta en skatt -Det här säljer bäst på Tradera just nu

Våren gör sig påmind och med det kommer den berömda vårrensningen när förråd, garage, och garderober ska sorteras. Utemöblerna ska ut och vårkläderna ska plockas fram. I samband med det stöter man oftast på saker som man inte använder men som kan vara en riktigt skatt. Tradera har listat prylarna som säljer bäst och sakerna som trendar just nu.

Traderas senaste Yougov-undersökning visar att svensken har oanvända kläder, skor och prylar i en volym motsvarande 5 flyttkartonger till ett uppskattat värde av 15 883 kronor,vilket är en ökning från förra året.

– Många har ingen aning om att de har en skatt i garaget, och våren är en av de bästa tiderna på året att rensa ut och se över vad man faktiskt har och inte längre behöver. Dessutom är det högsäsong på Tradera vilket ökar chanserna för att skrapa ihop en rejäl slant, säger Sofia Hagelin som är presschef på Tradera.

Just nu finns det 2,1 miljoner auktioner ute på sajten, vilket är en ökning med hela 31% mot föregående år under samma period.

- Det innebär att det också finns ett oerhört stort utbud med fina begagnade grejer att fynda nu på Tradera, säger Sofia Hagelin.

Har man växter, krukväxter eller andra trädgårdsprylar så har man bra förutsättningar eftersom trädgårdskategorin är den kategori som har ökat mest sedan förra året under samma period. Det är framförallt handel med sticklingar som seglat upp som en ny het trend. Även leksaker och vinylskivor ökar enligt Traderas statistik. Sofia Hagelin ger sin förklaring kring varför sticklingar går så bra just nu:

– Jag tror att det är en naturlig reaktion mot den uppkopplade och stressfyllda värld som vi lever i. Många tycker nog det känns avkopplande, tryggt och hoppfullt att pyssla om något litet och levande.

Sett till de största kategorierna som säljer bäst på Tradera just nu, är det kläder som har flest sålda auktioner. Högst upp på listan kommer barnkläder och därefter är det damkläder. H&M, Odd Molly och Gina Tricot toppar listan över modemärken som läggs upp på Tradera. Mest betalt får man för exklusivare märken som Odd Molly, ACNE, Filippa K, Ralph Lauren och Hunky Dory. I barnklädessegmentet ger Polarn & Pyret, Minirodini och MeandI bra betalt i plånboken.

För mer information vänligen kontakta:
Sofia Hagelin, presschef, Tradera
shagelin@paypal.com

Största kategorierna på Tradera
De kategorier med flest antal sålda auktioner vecka 1-10 år 2017 jämfört med 2016.

1. Barnkläder
2. Damkläder
3. Vinylskivor
4. Leksaker
5. Frimärken Sverige
6. Keramik & Porslin, Svenskt
7. Herrkläder
8. Hem & Hushåll-Trädgård
9. DVD-filmer
10. Samlarbilder

Trendande kategorier på Tradera
De kategorier som ökat mest i antal sålda auktioner vecka 1-10 år 2017 jämfört med 2016.

1.Hem & Hushåll-Trädgård
2.Leksaker & Barnartiklar-Leksaker
3.Frimärken-Frimärken Sverige
4.Vinylskivor
5.Hobby-Modelljärnväg
6.Samlarbilder
7.Skönhetsvård-Hudvård
8.DVD & Videofilmer-Blu-ray
9.Böcker & Tidningar-Barn- & Ungdomsböcker
10.Fordon, Båtar & Delar-Mopedtillbehör

Populäraste modemärkena på Tradera
(mätt i antal upplagda annonser)

1. H&M
2. Odd Molly
3. Gina Tricot
4. Zara
5. Esprit
6. Nelly
7. Filippa K
8. Ralph Lauren
9. Hunkydory
10. ACNE

Tips inför förrådsrensningen
1. Det går oftast att sälja mer än vad man tror.
2. Det som inte har ett värde för dig har kanske ett högt värde för någon annan. Kolla vad prylarna går för på Tradera.
3. Tänk säsong! Nu är en bra tid att sälja prylar för trädgård, uteliv, båt och cykel. Spara snöskyffeln till första snön har landat i november.
4. Rensa ut sådant som du inte har använt senaste året.
5. Tag hjälp av hela familjen och bestäm vad ni ska göra för kul för pengarna ni får in.