Böcker är den kategori där svenska folket helst skulle köpa en begagnad julklapp, enligt Traderas Yougov-undersökning. På andraplats kommer inredning, följt av samlarsaker, leksaker och sällskapsspel.

Var fjärde småbarnsfamilj planerar att köpa en begagnad julklapp i år

Var fjärde småbarnsfamilj planerar att köpa en begagnad julklapp i år. Tunnare plånböcker och ökad miljömedvetenhet kan få fler svenskar att vända sig till andrahandsmarknaden för att köpa sina julklappar i år. Redan nu har många planerat att ge bort något begagnat som julklapp, visar en ny YouGov-undersökning från Tradera.

Det tuffa ekonomiska läget i samhället gör att många hushåll har mindre pengar att röra sig med vilket påverkar hur vi julhandlar. Enligt den senaste prognosen från Handelns utredningsinstitut (HUI) väntas julhandeln backa för första gången på många år. Samtidigt väljer allt fler att shoppa begagnat. Så sent som i oktober hade Tradera, Sveriges största second hand-marknad, sin bästa månad någonsin.

För många är begagnat nu ett hett alternativ även för julklappshandeln, enligt en ny undersökning från YouGov som Tradera låtit genomföra. Bland svenskar i åldern 18–29 samt 30–39 år svarar i snitt var fjärde person att de planerar att ge bort en begagnad julklapp (24%). Detsamma gäller bland familjer med yngre barn (26%). Sett över hela befolkningen är siffran 16 procent. Av de som vet att de ska ge bort något begagnat svarar hälften (47%) att de kommer köpa många eller något fler begagnade julklappar jämfört med förra året.

– Det finns fortfarande en föreställning om hur en julklapp ska vara, och att köpa begagnat kan för många vara en liten tröskel från början. Vad undersökningen tycks visa är att de som en gång börjat nu väljer att utöka andelen begagnade klappar under granen, men också att de yngre generationerna driver på omställningen till ett mer cirkulärt tänk kring julhandeln, säger Sofia Hagelin,
kommunikationschef på Tradera.

– Nästan varannan svarande uppger att de skulle bli nöjda eller mycket nöjda med något begagnat som julklapp, medan 35 procent tycker att det är varken eller. Så risken är låg att du skulle göra någon besviken genom att ge något begagnat, fortsätter Sofia Hagelin.

Att det är bättre för miljön är den vanligaste orsaken som uppges till varför det blir begagnade julklappar i år. Att det är billigare och lättare att hitta något unikt är också populära anledningar.

Böcker och inredning i topp bland begagnade julklappar
Böcker är den kategori där svenska folket helst skulle köpa en begagnad julklapp, enligt undersökningen. På andraplats kommer inredning, följt av samlarsaker, leksaker och sällskapsspel.

– Allt från böcker till fina inredningsprylar eller leksaker är perfekta saker att leta efter på secondhand, både för plånboken och planetens skull. Flera av kategorierna i toppen hör dessutom till de som trendat mest på Tradera nu under hösten, säger Sofia Hagelin.

Traderas bästa köptips
1. Läs annonsbeskrivningen noga. Ibland räcker inte bilder till för att förmedla allt om skicket på varan.

2. Lär dig sökknepen. Få fler relevanta sökträffar genom att filtrera på objektbeskrivning i stället för bara rubriker. Du kan också använd olika söktecken för bättre träffar (*, +, -, “”). Läs mer om detta här.

3. Spara i Minneslistan. Det ger en bra överblick över allt fint du hittat, och är även ett smart sätt för att inte missa när tiden för en annons löper ut.

4. Fråga säljaren. Undrar du över storlek, skicket på varan, inköpsdatum? På Tradera kan du skicka meddelande och ställa dina frågor direkt till säljaren.

5. Använd autobud. Bestäm ett maxpris och låt Tradera sköta budgivningen automatiskt upp till den summan.

6. Fynda bland avslutade annonser. Det går att skicka prisförslag till säljaren på annonser som avslutats utan köpare. (Gäller annonser med ett köp nu-pris).

7. Föreslå ett lägre pris. Du kan också skicka ett prisförslag på en aktiv annons med köp nu-pris. Klicka på “Föreslå pris” och skriv in det belopp du kan tänka dig betala.

Fakta från undersökningen om begagnade julklappar
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 02 - 06 Nov 2023 har sammanlagt 1003 intervjuer via internet genomförts med 18+ år.

Hur nöjd eller missnöjd skulle du bli om du fick en begagnad julklapp i år?
Nöjd eller mycket nöjd 45%
Varken nöjd eller missnöjd 35%
Missnöjd eller mycket missnöjd 11%

Tänk dig att du ska ge bort en begagnad julklapp. Inom vilka av följande kategorier köper du helst en begagnad julklapp från?
Flera svarsalternativ är möjliga.
1. Böcker 40%
2. Heminredning 30%
3. Samlarsaker (t ex frimärken, samlarbilder, vinylskivor) 29%
4. Leksaker 26%
5. Sällskapsspel 25%
6. Smycken 24%
7. Verktyg 21%
8. Kläder 18%
9. Spelkonsoler och spel 17%
10. Accessoarer 16%
11. Väskor 15%
12. Barnkläder 14%
Mobiltelefoner och läsplattor 14%
Hemelektronik (t ex TV, stereo, köksmaskiner) 14%
13. Sport & fritid 12%

Planerar du att ge bort en begagnad julklapp i år?

Alla

Kvinnor

Män

18-29 år

30-39 år

40-49 år

50-50 år

60+

Nej

Vet ej

Planerar inte ge bort någon julklapp i år

Hur nöjd eller missnöjd skulle du bli om du fick en begagnad julklapp i år?
Nöjd eller mycket nöjd 45%
Varken nöjd eller missnöjd 35%
Missnöjd eller mycket missnöjd 11%

Av de som planerar att ge bort en begagnad julklapp:
Jämfört med förra året, planerar du att köpa fler begagnade julklappar i år?
Ja, många eller något fler 47%
Lika många som förra året 46%
Nej, något eller många färre 9%

Varför kommer du köpa fler begagnade julklappar i år?
Det är bättre för miljön 56%
Det är billigare än att handla nya julklappar 54%
Det är lätt att hitta något unikt 48%
Det är trendigt att köpa begagnat 33%
Annan anledning 6%

För mer information, vänligen kontakta:
Sofia Hagelin, kommunikationschef på Tradera
Telefon: 0708-877695, mejl: Sofia.Hagelin@tradera.com

Tradera är Sveriges största marknad för second hand och begagnat och företagets vision är att vara drivande i omställningen till en cirkulär ekonomi. Ungefär 1000 nya auktioner läggs upp i timmen och var tredje sekund byter saker ägare på Tradera. I det stora utbudet finns allt från märkeskläder, designerväskor och barnkläder till inredning, antikviteter, hemelektronik och samlarsaker. I över tjugo år har Tradera arbetat med cirkulär konsumtion. Men kanske har det aldrig varit mer aktuellt än i dag. I en tid när nya saker och kläder blir både billigare och mer lättillgängliga så är Traderas roll att stå för ett mer hållbart handlande viktigare än någonsin.