Var tredje svensk missnöjd med sina julklappar

Tomten har inte mer än hunnit sätta sig i släden innan svenskarna börjar fundera på vad de ska göra med alla oönskade julklappar. Mer än var tredje svensk byter julklappar de precis har fått.

Tradera har undersökt svenska folkets inställning till julen och julklappar. Det visade sig att mer än var tredje julklapp verkar vara köpt i onödan, 36 % av svenskarna brukar nämligen byta någon av sina julklappar.

Den svenska blygheten är som bortblåst när det kommer till att be om kvitto för att byta julklappar. 34 % ber alltid släktingar om kvittot om de fått en oönskad julklapp, 46 % svarar att de bara vågar fråga beroende på vem som gett klappen. Endast 14 % skulle aldrig våga be om ett kvitto för att byta.

-       Vi ser alltid en ökad trafik direkt efter julafton. I år har kategorierna prydnadssaker, hushållsartiklar och konsertbiljetter fått en ordentlig påfyllning bara några timmar in på juldagen. Januari är för många en knaper månad så det är inte ovanligt att man säljer prylar och julklappar man inte behöver, säger Anna Chrona, presschef på Tradera.

Snålt i januari
I undersökningen uppger 6 % av svenskarna att de är luspanka i januari, 32 % tycker kassan är lite väl tom men att det ändå funkar om man bara snålar lite. Det finns även lokala skillnader. Norröver verkar det vara lite tuffare med ekonomin där 11 % uppger att de är luspanka medan ju längre söderut man kommer desto välmående är plånboken. Bland skåningarna säger nämligen 63 % att de inte tycker att januari skiljer sig något ekonomiskt i jämförelse med andra månader.

Mest växande kategorierna på Tradera under julnatten

1. Prynadssaker
2. Hushållsartiklar
3. Konsertbiljetter
4. Litteratur
5. Mp3/Mp4-spelare

Undersökningen i korthet

• 34 % har inga problem med att fråga en släkting om kvitto för att byta en julklapp, 14 % skulle inte våga fråga om kvitto.
  • 16 % ger bort oönskade julklappar till andra
  • 24 % uppger att de aldrig fått en julklapp som de inte velat ha

Resultatet i sin helhet kan hämtas från:

Fakta om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Tradera via marknadsundersökningsföretaget Yougov under oktober 2009. 1 026 svenskar mellan 18-65 år var med och svarade på webbenkäten.

Anna Chrona, Pressansvarig, Tradera
achrona@tradera.com

Fynd värda att snacka om
Tradera startades 1999 och är idag Sveriges största auktionssajt med över 2 miljoner användare och varje månad säljs det hundratusentals varor. Varje vecka har Traderas hemsida 1,3 miljoner unika besökare vilket gör Tradera till Sveriges 9:e största sajt enligt KIA-Index.