Pressmeddelande -

Swedbank Robur outsourcar SimCorp Dimension för ökad effektivitet i verksamheten

Stockholm, 18 mars 2014 - TradeTech Consulting AB, ett svenskt dotterbolag till Virtusa, har valts som out­sour­cing­partner av Swedbank Robur, en av Skandinaviens största fond­förvaltare och helägt dotterbolag till Swedbank.

TradeTech Consulting kommer att hantera hela verksamhetssupporten för samtliga Swedbank Roburs användare av SimCorp Dimension.

"Vi satsar på outsourcing för att öka effektiviteten i vår kärnverksamhet som är kapi­tal­förvaltning. SimCorp Dimension är ett system som automatiserar våra affärs­processer på ett mycket effektivt sätt, dock med resurskrävande intern hantering. Genom att läg­ga ut förvaltningen av SimCorp Dimension frigör vi värdefulla interna resurser för att foku­sera på det vi kan bäst, nämligen kapitalförvaltning", säger Fredrik Ulfhielm, utvecklingschef i Swedbank Robur.

"Vårt slutgiltiga mål är att maximera avkastningen för våra privata och institutionella kunder, både i dag och i framtiden. Alla åtgärder vi vidtar för att förbättra den interna effektiviteten i verksamheten bidrar till att uppnå dessa mål ", tillägger han.

Flera av Europas största företag anlitar TradeTech Consulting som outsourcing­partner för hel eller delvis hantering av deras finansiella system.

"Det finns en klar trend mot ökad outsourcing av finansiella system i Europa", säger Joakim Wiener, vd i TradeTech Consulting.

"Vi upplever en betydande ökning av efterfrågan på våra outsourcingtjänster, där många organisationer uppskattar den positiva inverkan det får på deras drifteffek­tivitet. Bland de efterfrågade tjänsterna finns stödtjänster för centrala banksystem, under­hålls­tjänster för bankrelaterade mjukvaror samt supporttjänster för servrar, backup och nätverk. Genom att lägga ut förvaltningen av finansiella system får man en mer  ström­linje­formad verksamhet, minskar sina operativa risker och ökar fokus på sin kärn­kom­pe­tens."

Om TradeTech Consulting - ett Virtusa-företag

TradeTech Consulting levererar outsourcing- och konsulttjänster till finansmarknadens aktörer. Företaget grundades 1998 och skräddarsyr lösningar för företagens finans­avdelningar, banker, finansiella institutioner, myndigheter och riksbanker. Vi är leverantörs- och hårdvaruoberoende. I januari 2014 förvärvades TradeTech av amerikanska Virtusa Corp (NASDAQ GS:VRTU) och är nu ett helägt dotterbolag i denna globala organisation. För mer information besök www.tradetechconsulting.com och www.virtusa.com

Om Virtusa Corporation

Virtusa levererar heltäckande IT-tjänster till Global 2000-företag. Dessa tjänster, som omfattar IT-konsulttjänster, applikationsunderhåll, utveckling, systemintegration och drifttjänster, bygger på en unik plattformsbaserad metodik som utvecklar kundernas affärer genom IT-rationaliseringar. Virtusa hjälper sina kunder att snabbare uppnå sina affärsresultat genom att konsolidera, rationalisera och modernisera sina kundprocesser i ett eller flera centrala system.

Företaget grundades 1996 och har sitt huvudkontor i Massachusetts, USA. Virtusa har verksamhet i Nordamerika, Europa och Asien.

Gabriella Lee-Hunter
Marketing, TradeTech Consulting
gabriella.lee-hunter@tradetechconsulting.com

Maggie Warbrick