Inställd tågtrafik till och från Göteborg

Inställd tågtrafik till och från Göteborg

Den 6-9 oktober utförs flera arbeten som påverkar tågtrafiken kraftigt till och från Göteborgs Central – under delar av helgen ställs tågtrafiken in helt. Resenärer uppmanas att söka sin resa i förväg – och räkna med längre restider.

Från midnatt natten till fredag den 6 oktober till måndagen den 9 oktober klockan 05.00 är det stor påverkan på tågtrafiken, då Trafikverket ska uppgradera ett signalställverk och utföra banarbeten. Det betyder att fjärr- och pendeltåg till och från Göteborgs Central ställs in vid olika tidpunkter och på olika sträckor under de här dagarna.

Störst påverkan är det från lördagen klockan 22:00 till söndagen klockan 12:00 då all tågtrafik till och från Göteborgs Central är inställd.

Dessa sträckor påverkas:

• Västra stambanan (Göteborg-Alingsås-Falköping-Skövde-Stockholm)
  • Västkustbanan (Göteborg-Kungsbacka-Varberg-Malmö)
  • Älvsborgsbanan (Uddevalla-Herrljunga-Borås)
  • Bohusbanan (Strömstad-Uddevalla-Göteborg)
  • Norge/Vänerbanan (Säffle-Ed-Vänersborg-Göteborg)
  • Viskadalsbanan (Borås-Varberg)
  • Jönköpingsbanan (Töreboda-Falköping-Göteborg-Jönköping-Nässjö)
  • Kust till Kustbanan (Göteborg-Borås)

Sök resan i förväg

Resenärer hänvisas till övrig ordinarie kollektivtrafik eller ersättningsbuss på hela eller delar av sträckan. Man kan behöva räkna med längre restider än vanligt och förändrade hållplatslägen. Därför är det viktigt att söka sin resa i förväg, antingen i appen Västtrafik To Go eller hos det aktuella tågbolaget.

Mer trafik i Centralenområdet

Eftersom tågtrafiken är inställd väntas det bli mer trafik i form av ersättningsbussar till och från Åkareplatsen och Nils Ericsonterminalen. Detta kan vara värt att tänka på för trafikanter som kör eller tar sig fram på annat sätt i Centralenområdet. Det kan också bli trångt och köer i området mellan E45/Stationsmotet och Hisingsbron samt på infarten mot Nordstans p-hus. Ett tips är att hålla koll på trafiksituationen i Trafiken.nu-appen.

Regioner

Trafik Göteborg är ett samarbete mellan Göteborgs Stad, Trafikverket och Västtrafik som har i uppdrag att hjälpa trafikanterna i Göteborgsregionen att kunna planera sina resor på bästa möjliga sätt.

Magnus Vennersten

Presskontakt Kommunikationsansvarig 031-368 23 68