Foto: BO MALTANSKI/TRAFIKVERKET

Res i tid i midsommartrafiken

En av våra mest trafiktäta helger är här, då många ger sig ut på vägarna för att ta sig till midsommarfiranden. Trafikanter uppmanas att vara ute i god tid – oavsett om man tar bilen eller åker kollektivt.

Midsommarhelgen är en av våra mest intensiva resehelger. Många tar bilen och lämnar staden för att fira midsommar på kusten. Räkna därför med ökad trafik till och från Göteborg under helgen – torsdag och söndag är vanligtvis de största resdagarna.

Räkna med längre restider

Mest trafik brukar det vara på E6 norrut mot Bohuslän, söderut mot Halland samt vägarna mot Tjörn och Orust. Ta därför höjd för längre restider än vanligt när du planerar din resa – mycket trafik på de mindre vägarna i Bohuslän leder snabbt till långsamtgående trafik och köer. Det är också viktigt att tänka på att hålla avstånd och anpassa hastigheten. Välj gärna säkrare vägar med mitträcken i den mån det går.

Pausade vägarbeten

Under midsommarhelgen tar många vägarbeten paus, men för de som väljer att resa tidigare i veckan kan följande vägarbeten vara bra att känna till:

• På E6 vid Lyckornamotet söder om Ljungskile är det begränsad framkomlighet norrut. Endast ett körfält är öppet förbi arbetsområdet och hastigheten sänks till 50 km/timmen.
  • På E6 mellan Frillesås och Fjärås är det nedsatt hastighet och trafiken leds ut i vägrenen under dagtid då arbetet pågår.
  • På riksväg 40 mellan Nabbamotet och Grönkullenmotet är det nedsatt hastighet på grund av ett beläggningsarbete. Kvälls- och nattetid dubbelriktas trafiken på ena körbanan.

Ett sätt att hålla koll på aktuellt trafikläge är att kolla i appen Trafiken.nu innan avresa. Där går det att bevaka olika områden i hela Västra Götaland och delar av Halland, samt få notiser om störningar på önskade resvägar.

Trångt i kollektivtrafiken

Den som har tänkt ta sig till midsommarfirandet med kollektivtrafiken bör också se till att vara ute i god tid. Enligt Västtrafik brukar det vara extra mycket resenärer på linjerna till och från Bohuslän och skärgården. Trafiken förstärks men tänk på att bussarna ändå kan bli fullsatta och att man behöver vara beredd på att resan tar längre tid än vanligt. Det kan också vara svårt att hinna i tid till byten.

Under midsommarafton kör kollektivtrafiken som på en lördag och under midsommardagen som på en söndag. För mer info kan man söka sin resa i Västtrafiks app To Go.

Ska du ta tåget söderut mot Halland? Tänk då på att tågtrafiken är inställd mellan Göteborg och Mölndal under sommaren. Därmed har både Västtågen och Öresundståg Mölndal som start- och slutstation. Hur du tar dig mellan Göteborg och Mölndal beror på vilket tågbolag du reser med så kolla i förväg vad som gäller för din resa.

Regioner

Trafik Göteborg är ett samarbete mellan Göteborgs Stad, Trafikverket och Västtrafik som har i uppdrag att hjälpa trafikanterna i Göteborgsregionen att kunna planera sina resor på bästa möjliga sätt.

Magnus Vennersten

Presskontakt Kommunikationsansvarig 031-368 23 68