Hammerdal –this is it!

PR på väg betyder också övernattning för oss och inatt har vi campat vi på Route 45 i Hammerdal. Nej vi stuvar inte in oss i vårt mobila kontor (vi får mycket frågor om det) utan vi bor i en stuga.

Campingen har nya ägare, de har endast bott här i fem veckor. Vi blir väl mottagna och när vi frågar om de serverar mat än, det är ju lite tidigt på säsongen, så svarar James ”Vad vill ni ha? Jag lagar gärna!” Vi svarar att vi gärna äter här och med dem. Vi vill ju höra deras story.

Barnen som är 9 och 10 år kan redan förstå lite svenska och föräldrarna hänger med bra. När vi frågar vad som är bäst hittills svarar barnen: paddla kanot och skolan!

Föräldrarna svara: Vi är lyckligare och har mycket mer tid för familjen! Att bo i Sverige är som att gå tillbaka i tiden, inte alls utveckling- eller företagsmässigt, utan på sättet ni lever här. Här är det lugnare, ni är lediga efter jobbet, tar er tid till familjen och stressar inte lika mycket som vi gjorde i Storbritannien, säger James and Julie som driver Campingen tillsammans.

Familjen visar på mod och en nybyggarkänsla. De pratar mycket om att försöka återuppliva campingen som den var förr, när barn i byn lärde sig simma här, ett ställe att samlas på och äta glass och paddla på sommaren, och åka längdskidor på vintern. Vi hoppas och tror att de kommer lyckas.

De trivs jättebra i Jämtland och tycker att de blir väl mottagna. ”This is it” svarar de när vi frågar hur de ser på framtiden. ”Vi tänker stanna här”. Efter mycket skratt och lite allvarsprat så lämnar jag middagsbordet full av inspiration. De vågade lämna stress och krav och istället välja familjen och tiden med varandra. Att de som bonus hamnade i vårt vackra län är jag väldigt glad för!

Möten som dessa gör en glad, berörd och stolt som jämte. Fler liknande möten skulle göra oss alla mer öppna och förstående. Kanske du kan hälsa på en nyinflyttad granne idag?

/Sofia