Se utdelningen av Miljömålspriset live

I början av året presenterades Tranås Energi som en av de nominerade till Naturvårdsverkets Miljömålspris 2020. Onsdagen den 6 maj presenteras vinnaren under en livesänd prisutdelning.

Tranås Energi är nominerade i kategorin Uthållighet och långsiktighet tack vare vårt arbete med miljöanpassad vattenkraft. Vi delar vår nominering med Klippan kommun och Nordanstig kommun som arbetat med liknande åtgärder. Motiveringen lyder:

”Att som liten kommun satsa på ett omfattande och kostsamt projekt som att riva kraftverk eller bygga faunapassager för att gynna den biologiska mångfalden i åar och vattendrag är svårt och kräver beslutsamhet och uthållighet. Miljömålsprisets jury vill lyfta fram två kommuner och ett kommunalt bolag som bidrar till miljömålet Levande sjöar och vattendrag genom att göra just detta.”

– För oss är det en självklarhet att värna om naturen genom återställande och bevarande av biologisk mångfald och ekosystem. Då vi bedrivit vårt arbete sedan 2006, då den första fiskvägen byggdes, vet vi också att det faktiskt fungerar och att vårt arbete gör skillnad, säger Niklas Johansson, vd på Tranås Energi.

Övriga nominerade i vår kategori är Friluftsfrämjandet och gården Lilla Bjers.

Se prisutdelningen

Prisutdelningen kommer i år att vara digital och livesänds kl 12 den 6 maj. Alla som vill kan se den via Naturvårdsverkets Youtube-kanal eller www.naturvardsverket.se/miljomalspriset. Utöver de nominerade deltar även Naturvårdsverkets generaldirektör Björn Risinger samt miljö- och klimatminister Isabella Lövin under prisutdelningen.

Vi är naturligtvis väldigt glada över nomineringen och håller tummarna!