Griftegårdsavdelningen vann Miljöpriset

Nu är årets vinnare av Tranås Energis Miljöpris utsedd. Årets pris tilldelades Park- och Griftegårdsavdelningen på Tranås kommun, som fick detta tack vare sitt ambitiösa och långsiktiga miljöarbete.

I fredags gick årets omgång av Tranåsgalan av stapeln i Tranås. Under kvällen uppmärksammades näringslivet i Tranås och flera priser delades ut till personer och verksamheter som utmärkt sig lite extra. Ett av dessa priser var Tranås Energis Miljöpris, som allmänheten under hösten kunnat nominera till.

Årets Miljöpris tilldelades Park- och Griftegårdsavdelningen på Tranås kommun, som med sina ambitiösa satsningar fångade juryns uppmärksamhet. Motiveringen lyder:

Förmågan att bidra till en hållbar utveckling bygger på att ta ansvar, skapa delaktighet och sikta högt. Verksamhetens heltäckande engagemang sträcker sig från blommor och bikupor till minskad kemikalieanvändning och energieffektivisering. Kilowattimmarna som sparas används istället till nytänkande lösningar som eldrivna redskap och fordon. Tranås Energis Miljöpris 2017 tilldelas Griftegårdsavdelningen på Tranås kommun.

– Vi är naturligtvis väldigt stolta att ha fått miljöpriset och min förhoppning är att det ger vår personal inspiration att jobba ännu hårdare med miljöfrågorna på avdelningen. Plaketten sattes upp nu på förmiddagen bredvid vårt miljödiplom, säger Lasse Sundin, avdelningschef på Park- och Griftegårdsavdelningen.

– Park- och Griftegårdsavdelningen har ett grundligt miljöarbete bakom sig och satsar långsiktigt för framtiden, därför känns det helt rätt att ge dem priset, säger Niklas Johansson, vd på Tranås Energi.

Förutom äran består vinsten även av 10 000 kr som får skänkas till valfri miljöorganisations välgörenhetsarbete.

Juryn bestod av Andreas Olsson, klimat- och energistrateg på Länsstyrelsen Jönköpings län, Anna Samson, energisamordnare på Tranås kommun, Elina Hagman, kvalitets- och miljösamordnare på Tranås Energi samt Niklas Johansson, vd på Tranås Energi.

Övriga Tranåsföretag som var nominerade till Miljöpriset var OEM Electronics, Länsförsäkringar, Willys, Preem och IVT Bosch.