A. Reuterskiöld (M), Kommunstyrelseordförande på Ekerö Kommun; G. Hemming (C), Landstingsråd ansvarig för sjötrafik på Stockholms läns landsting; K. Tamsons (M), Trafiklandstingsråd på Stockholms läns landsting; N. Oscarsson, Blidösundsbolaget

Blidösundsbolaget börjar trafikera båtlinjen 89 mellan Ekerö och Stockholm

Den 20 augusti var det trafikstart för båtlinje 89 mellan Tappström på Ekerö och Klara Mälarstrand i Stockholm. Blidösundsbolaget kommer trafikera linjen på uppdrag av SL under sju år och erbjuda nya tjänster till resenärerna. Trafikstarten uppmärksammades av region- och kommunpolitiker.

Den 20 augusti började Blidösundsbolaget att trafikera båtlinje 89 mellan Tappström på Ekerö och Klara Mälarstrand i Stockholm via Kungshättan, Ekensberg och Lilla Essingen på uppdrag av SL. Stockholms läns landsting har beslutat att permanenta trafiken efter en framgångsrik testperiod på två år och ett kort sommaruppehåll. Nytt för hösten blir att servicen förbättras, både genom utökad tidtabell, wifi och servering ombord på vissa turer.

- Detta är en stor pendelbåtssatsning på Ekerö som får en nästintill tredubblad trafik under veckodagarna samt även sommar och helgtrafik. Pendelbåtar är bra både för att minska trängseln på land samtidigt som det får personer som inte vanligtvis åker kollektivt att ställa bilen hemma. Den utökade pendelbåtstrafiken på linje 89 är ytterligare ett steg i att återuppbygga Stockholmsregionen som en pendelbåtsregion, säger Gustav Hemming (C), Landstingsråd ansvarig för sjötrafiken på Stockholms läns landsting.

- Pendelbåtstrafik är ett spännande färdsätt som bidrar till regionens utveckling. Förutom att båtarna har utrustats med wifi och erbjuder enklare servering på vissa turer, har vi också beställt ett nytt specialdesignat fartyg för denna trafiken som kommer tas i drift våren 2019. Vi hoppas att detta kommer underlätta vardagen för många som pendlar varje dag mellan Ekerö och Stockholm, säger Niklas Oscarsson, affärschef på Blidösundsbolaget.

Trafikstarten för pendelbåtlinje 89 uppmärksammades av Gustav Hemming (C), Landstingsråd ansvarig för sjötrafik på Stockholms läns landsting; Kristoffer Tamsons (M), Trafiklandstingsråd på Stockholms läns landsting och Adam Reuterskiöld (M), Kommunstyrelseordförande på Ekerö Kommun samt av lokal- och fackpressen som fick åka med på den officiella "premiärturen" mellan Ekerö och Klara Mälarstrand i Stockholm.

Fakta om pendelbåtslinje 89:

Trafiken började kl. 6.45 på måndag 20 augusti. Båten går mellan Tappström (Ekerö) och Klara Mälarstrand via Kungshättan, Ekensberg och Lilla Essingen. Trafiken blir permanent och ska bedrivas året runt med tre fartyg – två ”sommarbåtar” med en kapacitet om 190 passagerare och en ”vinterbåt” med en kapacitet om 140 passagerare. Vanlig SL-taxa gäller ombord. Tidtabell för linje 89 finns på sl.se.

Fakta om Blidösundsbolaget:

Blidösundsbolaget är ett skärgårdrederi som bedriver både upphandlad och kommersiell båttrafik i Stockholms skärgård. Bolaget har tio egna fartyg, bland annat det välkända ångfartyget S/S Blidösund från 1911. Rederiet är ett dotterbolag inom Transdev Sverige AB, ett av Sveriges och världens största persontrafikföretag. Blidösundsbolaget kör pendelbåtslinje 89 på uppdrag av Storstockholms Lokaltrafik, SL.